Sunday, January 20, 2013

new classics

Jeg har begynt å samle på klassikerne, i miniatyrformat. De er flott dekorerte, og alltid lett å få plass til i selv den minste veske. Jeg begynte samlingen for flere år siden, men det føles ikke riktig å kjøpe fler før jeg har lest noen. I forrige uke stakk jeg innom Outland og kjøpte tre nye, Dracula, Frankenstein og 20 000 leagues under the sea. Fra før av har jeg samlepakken som vist under, kalt "Best Fairy Tales". Bøkene i pakken kan selvfølgelig kjøpes separat, men det er billigere slik. Jeg leste blant annet Aesop's Fables da vi var i Tyrkia, og har nå masse koslige minner med alle historiene.

Fra før av har jeg The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, Moby-Dick, Gulliver's Travels og de norske Døde Menn går i Land og De Dødes Tjern. Jeg ønsker meg de fleste av storyene jeg kjenner til fra barndommen, som Doyle's Hound of the Baskervilles, Sherlock Holmes (Jeg har jo allerede en enorm Holmes bok med alle bøkene, men det ville vært fint å ha dem i miniversjon også) og A Study in Scarlet, Dicken's Bleack House, Christmas Carol, Grossmith's Diary of a Nobody, Cervantes' Don Quixote, Darwin's The Origin of Species, Baum's Wizard of Oz, Caroll's Through the Looking Glass, Homer's Iliad og Odyssey, Hugo's Hunchback of Notre Dame, Kafka's The Trial, Verne's Around the World in 80 Days, Stevenson's Trasure Island og Leroux' Phantom of the Opera. Jeg kommer sikkert til å ville ha flere norske også om jeg kommer over dem, og Dostoevsky's Crime and Punishment og kanskje mange fler som jeg sikkert har glemt. Hvis nye klassikere dukker opp vil jeg sikkert ha dem også. Tenk LotR i miniversjon? Også selvfølgelig Poe. Jeg har alt av Poe allerede, men små bibler skader ikke.

Ååh, det er mange det! Desto større glede og sakte men sikkert samle dem inn. Neste gang jeg stikker innom får jeg kjøpe én og få en gratis! Burde velge noe annet enn disse små, da jeg får lov å velge noe til 250 kroner, og disse små er kun fra 109-139 kroner. Her er nettsiden forresten: www.outland.no. Kanskje jeg bør klikke den hjem derifra istede? Det er billigere. hrmf.


2 comments :

Lene said...

Det er så mange av de bøkene jeg har lyst til å lese! Dracula er jo bare helt nydelig! Sherlock Holmes historiene er helt fantastiske de og!

Magda said...

Awesome book collection!! Classic books just to fell in love with <3