Monday, December 24, 2012

Home for Christmas - 2012

(Dette blogginnlegget ble skrevet den 9. april 2013, som et tilbakeblikk på julen 2012. Dog publisert på julaften 2012 uten særlige tidsreise-ferdigheter) 

Julen startet den 1. desember. En lørdag hvis jeg ikke husker helt feil. Det var tid for å montere sammen et pepperkakehus hjemme hos mamma og pappa. Tradisjontro spiste vi deler av pynten mens vi pyntet - noe som er en hardere jobb enn man skulle trodd. Hele adventstiden fløy forbi med noen sjeldne gavehandle-rush i ny og ne. Gaver ble i relativt siste liten pakket inn før jeg på lille julaften satt på toget med mint-sjokolade i hånden, sko på beina (eheh...) og en enøyd, pirat-snømann vinket hei og farvel på stasjon lindeberg. Pappa og jeg dro deretter på juletrejakt og tross mye utplukkethet fant vi et lite assymetrisk tre som minner mye om trærne vi har funnet i siste liten før. 

I løpet av tiden før jul hadde jeg samlet sammen noen glass-fugler til treet (alle nye kuler er velkomne etter det året for mange år siden da kattene reiv ned treet og alle de fineste kulene knuste). Jeg fant så mange fine fugler på Søstrene Grene, og de antikke gamle fuglene i treet trengte noen venner, deriblant en ugle. Vi satt treet så rett som mulig i juletrefoten på 4 eller 5 forsøk. Deretter satt jeg på lys og vi begynte å pynte. Jeg er glad i pynt og vil gjerne ha så mye som over hode mulig. Da det var gjort er det tradisjonen tro (igjen) pappa som skal sette på glitter. Resten av kvelden var luksuriøs med en paps som lager kaffe, masse nøtter, pærer og Grevinnen og Hovmesteren på tv. Jeg lurer på om han noengang drepte den katten...? 

Julaften kom, og jeg er like mye barn som jeg var for flere år siden. Julesokken lå tjukk og tung i fotenden av senga. Jeg hadde riktig nok hørt julenissen fylle den (noe jeg også har hørt i mange år), og i år hadde jeg til og med vært med julenissen på handletur uansett. Spennende var det som alltid, og en del ting er blitt tradisjon i julesokken som egentlig er en av pappas gamle skistrømper; french fries, brus, appelsin, pære, det rødeste eplet du kan tenke deg, tyggis og banan. I år hørte det i tillegg med nøtter, kinder egg og en haribomix. Med andre ord: MYE DIGG.

Ellers var det hull i sokken, levende lys og julemorgen før jeg ble plukket opp av nesten-besteforeldrene til elskling på vei hjem til gården og dyrene - og Baileys (29.01.13).

0 comments :