Thursday, November 8, 2012

Day 1 - The sunken Lycian city

Dag en fremdeles. Etter å ha besøkt ruinene i Myra begynte det å regne. Vi dro av gårde nærmere Fenike, og der kjørte vi forbi noen nyere, forlatte ruiner (bildet fra bussvinduet, derav kvaliteten). Vi skulle på en båttur for å se en gammel sivilisasjon sunket i havet. "The Lycians", vi kaller dem Lykierne på norsk (later vi som helt til noen korrigerer meg). Lykierne er som tidligere nevnt den første folkegruppen som bosatte seg i Tyrkia. De har opprinnelig migrert fra Kreta.

Den første øya vi dro forbi på båtturen var stappfull av store, sorte sarkofager. Sarkofagene så alle like ut, slik som den bakerst i det nest siste bildet. Det var kjemperart å se så mange plassert uorganisert oppover sidene på øya. Som en kirkegård.

Den neste øya vi kom til er den jeg har fotografert her. Et stort fort på toppen av øya, og en hel haug med grunnmur-rester. Lykianerne var også de som hadde gravd ut gravene jeg viste bilde av fra byen Myra i Dalyan. Lykia eksisterte fra 1250 BC, så det var altså mye tiligere enn alle disse romerske bebyggelsene.

Det var veldig gøy å sitte på båttur og se alt dette. Store deler av bebyggelsen hadde sunket i havet. Man kunne tydelig se grunnmuren til flere hus under vann. Da jeg så trapper og hull i vegger klarte jeg ikke dy meg med å forestille meg barn som en gang lekte der. Jeg fotograferte noe som en gang var inngangen til en mye senere bygd kirke. Du ser tempelriddernes kors over døren. Kirken skal visst ha brent opp.

Senere på båtturen stoppet vi opp så de sprekeste av oss kunne ta seg et bad. Jeg frøs faktisk den dagen, og takket nei til alt annet enn granateple. Kattene fant vi ved havnen. Ved havnen var det forsåvidt også gøy å være da det var mange gamle trebebyggelser der. Alle bygd etter gamle metoder. Da mener jeg svært, svært gamle hus altså! Litt i det fjerne fikk jeg og Rino øye på flere ruiner og bestemte oss for å være rebeller og løpe bort mens pansjonistgjengen vår gjorde noe annet. Vi var litt gira på å komme så nære at vi kunne ta på noen ruiner igjen etter å bare ha vært tilskuere fra en båt. Der fant vi en eldre bygning, med noe som ser ut som mer indisk arkitektur. For å være helt ærlig hadde vi ingen aning, da guiden vår ikke var til hjelp. Vi fant flere sarkofager da, det virker som om det var mange av dem rundt hele tyrkias kyst, egentlig.

Vi skyntet oss og ble møtt av en stappfull buss med ventende medreisende.






















1 comments :

Octapolis said...

Beautiful, beautiful!! ;o)