Tuesday, September 4, 2012

A fresh start

Universitetet.

Jeg har seminarer noen dager i uken, og jeg prøver å få med meg alle forelesningene som er. Jeg har nettopp sitti en time i kø for å få studentbeviset mitt, og jeg har endelig kjøpt de fleste pensumbøkene. Jeg leser alt jeg klarer å fordøye, men akkurat her og nå er det morsommere og trykke på tastaturet.

Jeg setter meg på bussen 0617 og den tar meg helt til helsfyr. Derfra er det t-bane, som regel stående til blindern. Skolen er enorm og jeg har såvidt begynt å lære meg hvor diverse er, hva forkortelser står for, hvilke rare navn som tillhører hvilket bygg, hvor jeg kan gå på do osv. Flink, sant?

Utover at reiseveien er lang er det likevel lett å komme seg dit og fra da av være skjerpet og få med seg det som blir sagt. Og med det kjenner jeg litt på skyldfølelsen over å ikke ha gjort lekser i dag. Jeg godter meg på at andre som har kjøpt alle bøkene ikke har begynt å lese en eneste en, enda.

Jeg kombinerer universitetet med 2-4 jobbdager i uka. Det er tungt, og det betyr skole og jobb på samme dag i tilfeller. Søndager er foreløbig den eneste safe-lekse-dagen. Den eneste dagen som garantert er forbeholdt lekser.

Jeg holdt på å le av meg selv da jeg våknet på tirsdag i forrige uke. Skulderen min gjorde veldig vondt, og jeg hadde store problemer med å vende på hodet på grunn av de isende smertene. Jeg lo av meg selv fordi jeg tenkte at det skulle være så utrolig typisk meg å bli "dårlig" på ett eller annet vis når det er mye på agendaen. Bra timing. Og nei, smertene er ikke over enda.

En liten detalj for min del er å huske hvor jeg har alle tingene mine. Det er så mange vesker, og de veksler jeg på utifra mengdebehov og slike praktiske grunnlag. Da må jeg likevel huske å få med de høyst essensielle tingene fra den ene veska til den andre. Det er litt vanskelig da jeg elsker å bytte veske i siste sekund.

Jeg elsker å leve slik. Å ha mye i ermet. Å sitte på toget hvor det er trangt, stenge ørene og lese. Jeg elsker å stå opp så forbasket tidlig. Jeg elsker å dusje håret i iskaldt vann når jeg er litt ekstra stiv i nakken. Jeg elsker å komme hjem til elskling. Jeg elsker å spise frukt på turen og jeg elsker å være fokusert nok til å lese pensum på trange og varme tog.

Studentlivet er allerede bedre enn jeg trodde. Gleden over å lese pensum slår meg - jeg tror jeg er litt heldig der.

fornøyd.

Til gjengjeld må jeg legge meg nu. Nattings.

2 comments :

Skyggemare said...

Bjørg-smykkene er virkelig perfekte.. Men litt utenfor mitt budsjett :-p
Jeg sender deg en sms angående permanente krøller ;)

Lene said...

Åh, hørest ut som om du har mer enn nok å drive med om dagene, ja! Kjenner jeg gleder meg litt til jeg skal innta skolebenken igjen, tilegne meg litt mer kunnskap! Du får det hele til å hørest koselig ut, i mangel på ett bedre ord! Håper skulder og nakke kommer på plass igjen så du slipper å ha det vondt når du har så mye å gjøre!

sv: Ja, høsten er fantastisk! Mira er drøyt uenig og vil rett inn igjen hver gang hun ser hvilket vær det er som venter på henne der ute om dagene x)