Saturday, February 4, 2012

101 Grunner til å stå opp om morgenen


1. Å drikke vann så fort at man kjenner det skvulper i magen
2. Å være så sulten at man kunne spist hva som helst
3. Å dele med noen som glemmer å sette pris på det
4. Å se en konsentrert gutt sikle, før han fort forsikrer seg om at ingen så det
5. Å ha fellesøkonomi med kjæresten men likevel kunne kalle noe for gaver
6. Sånne hendelser som du aldri glemmer men som ingen andre var med på
7. Å tenke over lister jeg skal skrive som jeg alltid glemmer
8. Smaken av grønne epler
9. Å kjøpe ferskt, grovt brød fordi det lukter så godt
10. Å stresse på vei til bussen hjem men likevel ha tid til å kjøpe med noe godt hjem til elskling
11. Å skrive oppskrifter i kokeboka mi og bli forundra over hvor mye rart jeg finner der senere
12. Å spise kake til frokost
13. Å bli vekket grytidlig på en skoledag-bursdag bare så man skal ha tid til å pakke opp gaver og klemme masse
14. Gamle familiebilder
15. Å hjelpe mamma med kryssord når hun står fast
16. Å ha problemer med å sove hos mamma og pappa, for de fuglene som sang før da jeg bodde der synger sjeldent lengre.
17. Å gå ut og leke i snøen i 10 minutter bare for å kose seg ekstra mye med kakao når en kommer inn
18. Krus som synger
19. Å sitte på med tanta mi som ikke klarer å holde stø fart mens hun snakker om at lappen er det beste hun har gjort.
20. Å vite svaret uten å tørre å si det fordi man er redd man tar feil
21. Sirkuskiosker hvor godteri er kjempedyrt men du kjøper det likevel og nyter det ekstra mye
22. Å lære barn å knyte sløyfe
23. Barn med lua i ansiktet
24. Barn med så mye sikkel på haka at haka er sår
25. Å finne noe fint som får en til å tenke på en venn for så å kjøpe det til vedkommende


26. Å huske dikt og sitater utenat
27. Når pappa ringer, for han ringer ikke så ofte
28. Når elskling mumler ”jeg elsker deg” i søvne
29. Når barn bruker lang tid på å forklare noe og ender opp med å si ”glem det” og du skjønte hva de mente
30. Når man hører en sang og tror det er en julesang når den ikke har noe med jul å gjøre i det hele tatt
31. Å vaske katten selv om han skriker for jeg vet han kommer til å male når jeg tørker han
32. Å se at personen foran meg i kassa er noen kroner unna å ha råd til de få varene sine, for så å betale resten av egen lomme
33. Ha kjøpt seg lunsj for så å gi det bort til en tigger
34. Å finne lapper med ord i bøker man låner på biblioteket
35. Se barn ta ”gå-prøven” som jeg tok da jeg gikk i 1. klasse
36. Å kjøpe fine julegaver til alle i familien selv om man er litt flau når de sier takk
37. Barn som bytter matpakke med hverandre
38. Barn som har lært seg å dele selv om de egentlig vil ha alt selv, og når de spør om du vil smake på smultringen så du kan svare ”ja, kan jeg få det som er i midten?”
39. Å plukke bær uten å spise en eneste en
40. Å høre mamma fortelle om livet sitt som barn, for jeg syns det virket helt Amish
41. Å se barn være stolt av en tegning men likevel gir den bort
42. Når pappa har vært i butikken og tatt med favorittyggisen til meg
43. Når søster stiller pappa quiz spørsmål og han er ydmyk-stolt når han kan alle svarene
44. Å kjøpe ametyststen og tenke over den tiden alt man ville var at tante skulle gi meg steinene sine
45. Når mamma har bakt kake bare fordi jeg kommer på besøk
46. At jeg kjenner igjen de fleste på lyden når de går i trapper
47. Å skrive liste over ting man skal gjøre mer av
48. Å skrive fine ting i notisboka mi
49. Å se og lese masse post-it lapper rundt speilet når jeg sminker meg om morgenen
50. Kjempegamle kjærestepar som fremdeles holder hender og nusser


51. Når man får et tips av ekspeditører i butikken som man faktisk får bruk for og du ikke finner ekspeditøren igjen så du får takket for tipset
52. Når andre bruker en betegnelse som egentlig ikke finnes som du fant på
53. Når venner vil vise deg musikk du viste dem for flere år siden
54. Når elskling spør meg om hvor noe er og jeg har fortalt ham hvor det er gjentatte ganger fordi jeg vet han kommer til å spørre
55. Når det flyr et insekt inn vinduet og jeg kjenner til arten
56. Når det kommer en vevkjærring over senga og jeg må redde elskling
57. Når jeg redder insekt fra veien
58. Når jeg finner inspirasjon som fungerer
59. Når man er tom for penger på mobilen og vil ringe elsklingen sin og kommer på at man har fri familie
60. Når katten sniker seg inn på rommet malende selv om du sier nei
61. Når elskling tror vi er blakke og jeg spør om hva han ville hatt om vi var blakke, også har jeg spart litt penger og kjøper det til ham
62. Når gutter finner seg i at jenter liker å få blomster
63. Når jeg ser andre får ”glad i deg” lapper på matpakka selv når man går på videregående
64. Å gjøre husarbeid som alle egentlig setter pris på uten at noen sier et ord
65. Når man spanderer noe på vennene sine uten å forlange å bli spandert tilbake på
66. Å lese gamle slitte orginaltrykte bøker
67. Å kjøpe pepsi max på boks, for da må jeg drikke fra glass
68. Når kjærestepar gjør typiske jente- og gutteting sammen
69. Når folk skriver på nynorsk
70. Når småjenter skriver sidelange ønskelister og er i ekstase når du viser engasjement
71. Når folk alltid skal kommentere at elskling går barføtt
72. Når det jeg skal ha i butikken er på salg og jeg kan legge igjen resten av myntene til redd barna
73. Når en smiler til en fremmed som smiler tilbake
74. Å oppleve sug i magen i bratte nedoverbakker på sykkel
75. Lukten av slukkede stearinlys


76. Når folk snakker om noe de ikke vet hva er men gir inntryk for at det ikke finnes noe annet de er mer interessert i
77. Når folk bruker omfattende ord uten å vite ordets fulle betydning
78. Når man overhører at folk snakker om været og man kan tenke at de kanskje ikke har et så kjedelig vennskap som det kan høres ut som
79. Å se gamle filmer om igjen
80. Å si hei og hade til bussjåfører som ikke er vandt med snakkende passasjerer
81. Å lukte noe man har nostalgiske minner med
82. Snille bussjåfører
83. Så gode filmer at du bruker en hel ukes hjernekapasitet bare på å tenke på den
84. Når elskling lukter sjukling og jeg må passe på ham
85. Når du i mange år har leita etter barndomsfavorittfilmen og får vite at det kun er noen dager igjen før den kommer i salg igjen
86. Å vite at man skal ut med et fantastisk menneske man aldri går lei av å lære mer av
87. Å tegne hjerter på magen til elskling
88. Å lese fine sitater og tenke seg til historiene til de som opprinnelig skrev det
89. Å le så man får vondt i magen og ikke klarer å puste
90. Å si snille ting til folk
91. Å drikke god kaffe eller te med melk i
92. Å vaske håret til elskling
93. Å gjennomføre noe en har gruet seg til lenge. Noe en har blusset opp i de grader i forhold til utgangspunktet
94. Kombinasjonen av barndommens morgenstund med Disneyfilm, pysj & tøfler med voksenlivets salige kaffekopp
95. Når historielæreren min mimer en historisk person med hele seg
96. Å lære noe nytt
97. Å bake julebakst
98. Når man har noe så man kan gi
99. Å få til det man vil få til
100. Å forestille seg detaljer i andres liv etter at man bare har deltatt i en brøkdel, som når man overhører en side av en telefonsamtale
101. Alle dyrene jeg er glad i

6 comments :

Lene said...

Du er så fin og god du, at jeg ikke alltid helt vet hva jeg skal si! Du blogger så mye, mye finere enn meg å om noen inspirerer er det virkelig du med de fine bildene dine og skjønne tekstene! Lister er uendelig fine ting, og denne er en av de fineste jeg har lest!

Avarquare said...

Så fina bilder :*<3

Victoria said...

Morro å lese! :)

Catharina said...

Awww, Lene daa!! <3

Typing-inthebasement said...

Det var mange fine grunner :)

Catharina said...

Lista kunne jo egentlig vært enda lenger, men det er litt vanskelig å komme på de små tingene som man ikke alltid har i fokus c: