Thursday, January 26, 2012

Baileys "gisen" den tannløse (advarer mot bilde)

Baileys har fått et nytt kallenavn. Nå kaller jeg han for "gisen". Det gikk opp for meg i juletider at han som nybadet var så hvit i huden at han lignet marsipan. Med rød julesløyfe ble han kalt "grisen", som i marsipangris, og det utviklet seg til å bli "gis".

I går kveld badet jeg Baileys og tok han med under dyna for å skjemme han bort litt ekstra. I et av sine mange matskålbesøk snublet han noe fryktelig i noen ledninger. Jeg så ikke fallet, men Rino sa det var stygt og at han var redd Baileys kunne skadet seg skikkelig. Gisen forbløffer ved å reise seg malende som om ingenting var skjedd.

I morges derimot, under matfatbesøket ser det ut som om han har fått noe under tunga eller leppa som han vil ha ut. Rino blir hysterisk og påstår at det er noe skikkelig galt med Baileys. Jeg løfter han opp og får se den ene, restende av de øverste hjørnetennene, ligge skjevt i munnen hans. Kort tid alene på gulvet med potegnykking hører vi tanna faller i gulvet. Jeg fikk så vondt da jeg så hele tanna lå der med roten.

Sist jeg så en sånn tann var da jeg trakk den ut av et kattekranie jeg fant i skogen en gang. Baileys sin tann var heldigvis rotten og mest sannsynlig god å få ut på lang sikt. Nå sitter han med hull i tannkjøttet og trøster seg på fanget mitt. Lille bebisen har som alle de andre dyrene en spesiell måte å gjøre seg sårbar på. Man merker på en måte om de gråter, om noe er galt eller om det alt er bare bra. Han er veldig kontaktsøkende og skal ha snuta på kinnet hele tiden. Jeg tror han har vondt, men jeg kan ikke gjøre annet enn å rense såret og håpe på at alt blir bra.

Dere har kanskje sett at han har tanna på tørk noen ganger. Det skyldes den andre hjørnetanna han mistet før vi fikk han. Nå han han begge tennene på tørk og vi må alltid være klare for å hjelpe leppa over tanna hans når han trenger det ♥

3 comments :

Draupne said...

Aaw, stakkar!

Ellone said...

Oh this is terrible :/ Poor kitty! Hope it gets well soon <3

Lene said...

Stakkars Baileys! Det er så forgruelig når en av "barna" ikke har det bra! Håper han slipper å ha det vondt lenge!