Wednesday, November 9, 2011

∞ Antmarch

For a starter: I hate ants!

Hint: Er du interessert i småkryp må du gjerne lese dette. Hvis du ikke er interessert i småkryp har du mest sannsynlig ikke noe å hente av dette innlegget da jeg beskriver min nye fasinasjon for maur med grunnlag i noen observasjoner jeg gjorde i Spania.

Jeg har kanskje nevnt maurfobien min i overkant av ganger i bloggen, men det skader ikke å informere om det en liiten gang til. I Spania hadde vi tre typer maur i hagen. En rød, biiiitteliten, en sort og rød lik "pissemauerne" vi har i Norge, og noen helt sorte i "ordinær" størrelse. Da jeg ikke kunne unngå å være i nærheten av maur når jeg lekte (jepp lekte) utendørs lot jeg meg faktisk fasinere av de skapningene jeg alltid har fryktet.

De røde små maurene var de mest agressive. Jeg antar at det er en av de kjente "fire ants"'ene. Hver gang jeg så en rød og sort maur, 10 ganger så stor som fire ants'ene, så var den angrepet av fire ants'ene og drept. Små maur dreper store maur? Alle maurene var redde for de røde små maurene.

Jeg spiste alltid frokosten min ute, og det falt smuler av baguetten min en dag. Det tok ikke mange minuttene før maurene var ute for å sanke det inn. Først kom de sorte maurene, flere av bitene var små nok til at de fikk det med seg, men da jeg la en for stor bit ned ble en av speiderne fortvilet. Han dro så standhaftig at selv jeg nesten fikk hodepine av anstrengelsene. Han så ut til å gi opp, men jeg hadde en anelse om at han var på vei for å skaffe hjelp. Jeg fulgte han tilbake til boet, og tror du ikke han går inn og tar med seg 5 kompiser? Han har forklart hvor stor biten er, så han vet hvor mange som skal til for å bære den!

Like etterpå er de røde maurene dukket opp. De ser ut til å komme fra to adskilte tuer. Det første de røde maurene gjør (de er for små til å bære de fleste bitene alene) er å gå til alle bitene med mat for så å legge ifra seg duft på dem. Da de sorte maurene kom frem til bitene som de røde maurene hadde vært på fikk de panikk og løp i motsatt rettning. Hver gang en sort maur møtte en rød maur stakk den sorte så fort den kunne, og i de fleste tilfellene hang de røde maurene seg agressivt på beina dems.


Noe annet jeg ble fasinert av var de røde maurenes oppførsel. De gikk ikke tilbake til tua for å hente andre røde maur, men de gikk for å hente monster-versjonene av dem selv. De så genmodifisert ut med kjempestore hoder og tenner i forhold til alle de andre (Og jeg har lært nå at de store ikke engang kan spise selv og må bli matet av de andre maurene). Såvidt jeg har forstått er det "warriors". De store mauerne gikk til aksjon på den største biten og minst 20-30 maur skulle til for å bære den biten de sorte maurene ikke trengte fler enn 6 til å bære. Til gjengjeld døde faktisk mange av de røde maurene av utmattelse.

Senere den samme dagen klarte Rino å slå en veps til døde da den fløy forbi han. Vepsen havnet i gresset og knapt en halv time etterpå - helt tilfeldig - hadde en sort mauer oppdaget den, gått tilbake i tua (etterlatt seg duftspor for å finne veien tilbake) og hentet mange nok kamerater til å bære vepsen inn i tua.

Den ene gif'en i dette innlegget er av en maurmigrering. Da vi begynte å fylle boblebadet innså vi at det var en lekkasje. Lekkasjen så ut til å ødelegge for maurene, så de løp ut av verandaen i den ene enden, og helt opp i den andre enden. Den lengste konstante maurstien jeg har sett. Alle som løp fra vannet bar larver, og alle som løp i motsatt retning hadde lagt fra seg larver. Jeg som insektfasinert kunne jo ikke unngå å få en egen interesse for maur. De virker utrolig intelligente!

0 comments :