Monday, August 15, 2011

Baby Bible Bashers

Er det flere enn meg som har sett dette programmet? Det gikk på FEM og kalles "Hjernevaskede bibelbarn". Denne traileren gir på ingen måte noe inntrykk av hva serien går ut på. Jeg blir trist av religion på den måten - vennligst ikke konfronter med mindre du har sett det. Først når vi står på lik linje kan vi diskutere det ømfintlige temaet; religion.

Nå skal jeg endelig legge meg. Yay for 51 følgere!


Update: Folk reagerte ikke med storm så jeg tenker det ikke skader om jeg skriver noe om hvordan jeg opplevde det.

Det er så grusomt når barn blir tvunget inn i en slik verden. Den ene guttungen i serien blir blant annet slått. Ikke fordi foreldrene vil, men fordi Gud sier at ulydighet må straffes.

Serien, eller dokumentaren (vet ikke sikkert hva jeg skal kalle det) er bra laget. De har fått filme og gjort opptak der det virkelig trengs (den mørke siden av saken) og setter det i hele i et nakent lys hvor man får se hvor grusomt det faktisk viser seg å være.

9 comments :

Mia Regine said...

sv: Jeg skal prøve å bli flinkere, og tusen takk! :)

Huff, jeg får vondt i magen av å se denne traileren. Har ikke sett programmet.

katrine said...

har aldri sett på programmet, får bare vondt av og se traileren ;o

Lene said...

Jeg har ikke sett det, så føler nesten ikke jeg kan si så mye om det, men jeg er alltid så skeptisk når barn ikke får muligheten til å velge selv, men blir fostret opp til at dette er sånn de skal være og hva de skal tro på, om det er tilfellet her.

Christina said...

Huff herregud.. Jeg liker ikke at foreldre presser på barna sine tro. Det skulle jo strengt tatt vært opp til hver enkelt å finne ut av selv.
Dessuten er det jo en helt syk hjernevasking.
Jeg har ikke sett programmet, men kan tenke meg at det er rimelig sykt.

Tenebris In Lux said...

Makes my stomach crawl a little.

Hey, I don't mind religion and all, but sometimes it can become .. eh .. a little over zealous, like they said.

Catharina said...

Tenebris: I dont mind religion myself either, but i feel that its something wrong with telling people or children that the devil awaits in hell if they dont obey God's rules. What about all the other religions? arent children to choose by themselves?

it makes me sick. Religion can be both such an amazing and devilish thing. Both heaven and hell (kinda logic). Religion is good for people who need to be saved, not for those who just want a reason to hate and blame everyone.

Tenebris In Lux said...

True. It does make me sad that those children will (most likely) not tolerate more progressive thinking or other views in general, other religions, etc.

The Bible has some good stories. There is room for interpretation. But there are the people who abuse it, sadly ..

(By the way, I recently stumbled across your blog. Very pleasing.)

Katrine said...

Har sett noe lignende online, men vet ikke om det var denne. Orket uansett ikke å se så mye for det gjorde vondt. Foreldrene er nok like hjernevaskede selv, men det er absolutt ingen unnskyldning.

Danarki said...

Jeg blir bare provosert av sånne historier. Hva disse foreldrene lar barna sine vokse opp med og gjennomgå har fint lite med kristendom og kristen etikk å gjøre.

Jeg er (veldig) positivt overrasket over svaret på kommentaren til tenebris btw. Du fortjener stående applaus for din holdning til religion. Skulle ønske flere så det slik :)