Wednesday, July 20, 2011

Sverige #6 - Fabrikken

Rino står for flere av disse bildene.

 Åh som jeg elsker gamle industribygg. Jeg elsker den post-apokalyptiske følelsen det hele gir. Jeg elsker at vi lar slike, ellers så stygge, spor stå igjen som et minne fordervet til en helt ny fortelling. For byggene forfaller jo, og med tiden ser de snarere ut som fancy kirkegårder enn som et tidligere potensielt arbeidssted for flittige maur. Jeg elsker å se at naturen bryter det ned, men at om mennesket ikke rører det, vil det kunne stå i minst hundre år fra i dag. 

I fjor sommer fant jeg mine favoritteksemplarer. Gamle strøm-stolper av noe slag, tykke av gul-aktig betong. De var plassert midt ut i ingenmannsland på fjellet (Normal vei å kjøre fra Oslo til Klepp). Jeg fryder meg over at mennesket er så finuelige. At den tid vi er borte vil noen en dag kunne finne spor etter asfalterte veier på de mest uoverkommelige steder. Disse samt de gule stolpene som selv ikke jeg vet hensikten bak. Noen mener kanskje vi ødelegger jorden, men la ikke dinosaurene igjen en hel haug med fosile ekskrementer? Vi legger igjen spor, lar det gå tilbake til naturen uten å hjelpe til. Vi er glad i dag for at pyramidene aldri ble revet, eller for at de troende bak stonehenge'ene aldri ble flaue over konseptet og rev det ned igjen. Vi river ikke ned Machu Picchu bare fordi det er på et ufremkommelig sted?

2 comments :

katrine said...

åh, så nydelige bilder! :-)

Torny said...

Alltid spennende å finne gamle forlatte bygninger som man kan snike å snoke i^^,