Saturday, July 30, 2011

How to make a gif out of a film

(NB! Trykk på bildene for å se dem større. De åpnes automatisk i nye vinduer)

Hvis det er behov for at jeg lager en tutorial for hvordan å lage gifs av dvd-filmer (typ, convertering osv), si ifra. Det samme om du ønsker å lage en mindre gif bestående av stillestående bilder. Det er i utangspunkt samme teknikken, men om det er behov lager jeg med glede flere.

1. Har du klar en video du selv har filmet? (Snapshots av vlc film vil kreve at du konverterer filmen, dette kan jeg lage en tutorial om senere som sag over) Importer filmen slik bildene viser:

2. Deretter velger du ut den delen av filmen du ønsker å lage en gif av. Du blir begrenset til 500 layers, så det gjelder å gjøre det kort. Pop-up'en gir deg instruks på hvordan du markerer på tidslinjen.

3. Åpne "animation" for å kunne prøvese gif'en din og justere på start og slutt.

4. Når du lagrer en gif må du lagre med "Save for Webs and divices".

5. Et nytt vindu dukker opp. Her annbefaler jeg deg å velge like mange farger som jeg har valgt. og "original", da blir filen stor, men bildet bra. Her kan du også velge hvilken størrelse gif'en skal ha. Min video er i utgangspunktet veldig liten, å forstørre den vil gjøre at det blir dårligere kvalitet. Husk å velg "forever" om du ønsker at gif'en skal ha en loop-effekt.

Finished. Fikk du det til?

0 comments :