Sunday, May 8, 2011

Score similarities?

Har du noengang lagt merke med at komponister gjentar seg selv? 

Vel, ja. Noen komponister komponerer nemlig så geniale scores at det ikke er nok med å bruke den én gang, og for andre er det ikke nok å bruke dem to ganger heller. Poenget mitt med å bringe dette i lys er fordi jeg mener at noen filmer får for mye ros for musikken, da den tidligere er gjort mye bedre. Avatar i eksempel - filmen var så slående for mange at de fikk øynene opp for musikk - noe de tydeligvis glemmer da de ser andre filmer. Da jeg "surfet" Youtube for Avatarmusikk, for å finne likhetene den har til en annen film (du finner det ut lengre ned), fant jeg dessuten ut at svært mange tror at musikken fra den flotte filmen The Island er musikk fra Avatar da den sikkert er brukt i en trailer eller lignende (The Island musikken er ofte brukt i trailere). Tips meg gjerne om andre sanger som ligner!

Først har du Alexander av Vangelis. Her har han bygd på den samme episke oppbygningen som han gjorde i Conquest of Paradise: 1492.

Conquest of Paradise, mye mer episk enn Alexander ifølge meg.

Så er det The Gladiator. Om du går til 5:45 og hører i noen sekunder vil Pirates of the Caribbean slå deg. Mye flottere og mer episk gjort her, og knapt lagt merke med av folk i min omgangskrets.

Her er Pirates of the Caribbean temaet, om du skulle ha glemt det.

Og sist men ikke minst har du James Horner som er værst, for han bruker musikken sin om igjen flest ganger. Her har du nemlig noen som har tatt seg bryet (så jeg slipper) å legge sammen lignende scores fra både Avatar, Troy, Willow og Enimy at the Gates. Selv letet jeg bare etter Troy og Avatar, fordi folk elsker Avatarmusikken, når jeg personlig vil at folk skal få øynene opp til Troy, som er mye mer episk, og nesten helt lik. Enemy at the Gates har bare denne ene sangen med de samme likhetene, så jeg hadde ikke planlagt å nevne den, dog Willow var meg helt ukjent da det er svært lenge siden jeg har sett den og ikke kunne huske musikken.

Så, hva tenker du? Jeg har glemt mange av disse slående likhetene, kan du huske noen?

Update: Bloggeren Danarki kommenterte, og jeg ble med et småredd for hvordan dette kom frem! Jeg syns på ingen måte det er en negativ ting å bruke en genial score om igjen! Hva er sannsynligheten for at alle ser alle filmene han har komponert i uansett? En egen gjenkjennelig stil, en signatur, er ikke en negativ ting. De er allsidige på sine måter og gjennomfører detpå sin måte. Jeg opplever jo allerede ved å ha kjent Bogdan i en liten stund, at han har en helt egen stil som han forhåpentligvis aldri legger fra seg.

4 comments :

Ingabi said...

Jer er VELDIG enig i det du sier om horner! Han gjentar seg alt for mye. det er litt trist. Veldig bra inlegg forresten!

Sv: Haha ja sånn er jeg og. Burde begynne å ta print screen av menyen sånn den ser ut etter panikkpauser( du vet når hele skjermen er dekka av monstre og du vet at med en gang du fortsetter blir du spist eller no sånt :P) kanskje vi sku prøvd ut lost spillet(ene?)! uansett om spillet kanskje ikke er så bra så vil det nok fortsatt være bra for oss! hvis ikke du har allerede da,og da vil jeg høøre :D.

oj lang kommentar, kunne skrevet blogginnlegg:P men jeg har en challenge til deg! om du tør :D

Danarki said...

Altså, alle komponister har noe ved seg som er gjenkjennelig. En signatur om du vil. Det er derfor du hører at Bach er Bach og ikke Beethoven, fordi de har en særegen stil. Jeg kan ikke høre på noe som helst av Howard Shore uten å få assosiasjoner til LotR, fordi han bruker noen av de samme vendingene i all sin musikk. Det blir litt som at Elijah Wood alltid kommer til å være Frodo, samma %&/! hvilke andre roller han tar.

Catharina said...

Danarki:
ouu, du tror jeg ser det som en negativ ting?

Det jeg syns er synd, er at dårlige filmer, som Avatar for lys for musikken, når den er bedre gjennomført i en annen film! At komponister har signatur er jo flott. Dessuten elsker jeg å kunne kjenne komponistene så godt at jeg hører hvem det er som komponerer! Men, det skal sies at noen komponerer det samme om og om igjen svært oftere enn andre - om det gjør dem mindre dyktigere eller ikke er en annen diskusjon.

Danarki said...

Jeg oppfattet det ikke som noe negativt altså, jeg bare påpekte at resirkulering ikke bare handler om manglende kreativitet, men om å skape et varemerke eller en signatur som gjør musikken gjenkjennelig for fansen :)