Saturday, December 4, 2010

Bestemor 03.12.10

Etter en forholdsvis kort dag på skolen møtte jeg elskling og vi satt på toget med destinasjon bestemor. Et sted på veien møtte vi ei felles bekjent av oss som hadde trukket en visdomstann.Jeg gruer meg til jeg får mine.
Bestemor er søt og lager fisk til oss fiskeglade, uheldige mennesker. Uheldige i den forstand at det er sjeldent vi får fisk hjemme.
Mandarinene hennes har gren og blader på seg.
Hun foretrekker levende lys.
Bestemor har lysekroner og rosetter i taket.
Hun har fin peis som sjeldent blir brukt.
Bestemor har masse kunst. Øverst til venstre er et portrett av henne selv.
Dette bildet er enormt og henger i peisstua til bestemor. Det er malt av tyskeren Uwe Bremer. Han er jeg inspirert av når jeg tegner.
Bestemor har annsiktsavstøpning av en død venn.
Noe av kunsten er helt fenomenalt kul.
Likevel er bestemor litt som andre bestemødre, for hun har lengtende porselenselefanter i vinduskarmen.
Også har hun bilder av barnebarn. Her er elskling som ung. Og jepp, han har alltid hatt langt hår.
Bestemor har mange bøker.
Men hun har flest kunstbøker. Jeg liker Dalí samlingen hennes.
Her er det eneste bildet hun har igjen av Dalí, de andre har hun solgt.
Jeg og elskling fant bøker og gleda oss til tidlig middag.
Elskling fikk sardiner(brisling) fordi han liker det så godt. Og bestemor fortalte om igjen historien om at elskling alltid ville ha ost i hånda da han var liten.
Jeg beundrer kunsten når jeg venter på mat.
Bestemor ødela de friske agurkskivene med å legge dem i sylteagurklake.
Og jeg er mye flinkere til å ta bilde av tomme talerkner og mette sinn enn av maten når den faktisk er der.
Jeg fikk dessert og plutselig måtte vi dra. Bestemor besøker oss på tirsdag før hun drar til Thailand for 3 måneders tid. Det er elsklings bestemor, men jeg har aldri hatt en "bestemor", så nå er hun litt min også.

En dag, før det er for sent må jeg skrive bestemors biografi om barndommen og hvordan hun opplevde krigen. Tenk, snart har alle de som opplevde krigen dødd ut. Ingen levende vil kunne forestille seg hvordan andre verdenskrig var. Derfor syns jeg det er veldig vikrig å ta vare på det, og jeg vil vise bestemor at jeg faktisk bryr meg. 

2 comments :

Marthe said...

Åh, wow. Så ufattelig fint bestemoren din har det! Imponert over kunsten :)

Lene said...

Wicked hus! Hun har helt utrolig mye fint liggende! Det er så utrolig spennende å være på besøk hos eldre mennesker å høre alle historiene de har og alt de har opplevd!

sv: Awh, tipper foreldrene dine husker, jeg ;)

Virkelig? Wow, nå fikk jeg prestasjonsangs for mitt pepperkakehus x) Syns det var kjempefint!

Jojojojoo! Du kan ikke bare komme å si at du har funnet DET perfekte antrekket, for så å ikke vise det! ;)