Wednesday, December 1, 2010

1. Desember 2010

♣ Det er første desember. Det er den eneste første desember du får i år totusenogti. Dette er den eneste adventstiden du får i år, og det er et helt år til neste gang. Julemarsipan og julebrus har riktig nok vært å finne i butikkene siden oktober, men det er nå det gjelder. Vil du ha julestemning kan du ikke vente på at den skal dukke opp av seg selv. Kanskje om du er liten, for du ser ikke at foreldrene dine strever for at du skal få det. Er du like gammel som meg er du nesten nødt til å prestere selv.

♣ Jeg er halvferdig med julehandelen og er veldig fornøyd med gavene hittil. Dessuten har jeg en hel gavekalender til elskling som ligger klar. Pepperkakehuset er satt sammen hos foreldrene mine, og julepynting skjer allerede her i huset. Snart får jeg opp julestjerna i vinduet, og det blir fint.
(Pepperkakehusene du får kjøpt i butikken i år så ikke ut til å ha vinduer. I vinduene pleier jeg å feste gelatinplater så det ser ut som ruter. Vi bruker gamle håndmalte porselensnisser(fra kinderegg) ++ til å dekorere med. Alt er intakt med det jeg dekorerte med da jeg var liten.)

♣ Dessuten har jeg funnet det fineste juleantrekket jeg kan tenke meg. Jeg har leita så lenge og tenkt "ja, ja. Jeg får vel nøye meg med det da..." Men da jeg kom ut av prøverommet i går og så meg i speilet kunne jeg ikke gjøre annet enn å smile!

Også har jeg gjennomført 2/3 heldagser i norsk. Typ, tentamen. I går hadde jeg skrivedag i bokmål, foreløbig uvisst hvordan det gikk. I dag hadde jeg muntlig bokmål og jeg tror ikke jeg har vært så stressa på lenge. Plutselig ble det mye snakk om hvor mye karakteren kom til å telle. Jeg var en av de siste til å fremføre, og det å sitte der å høre alle komme ut med 3-4 fikk meg til å dø litt. Det gikk heldigere med meg, og nå har jeg bare nynorsk igjen. Det værste av alt. Kom gjerne med tips til nynorske ordbøker på nett!


Det værste av Nå vil jeg bare sove og slappe av. Varme tæra mine og spekulere på flere julegaver og julekort.

 Ettersom det er første desember i dag bytter jeg ut sangen som spilles i bloggen med Elvis. Elvis er jul for meg. Hva er jul for deg?

3 comments :

ingabi said...

Julestemning er verdt å jobbe litt for, men det skal somregel ikke mye til :)

sv: forresten så kosta hoggtenner 2000kr :) i hard plast. porselen koster litt mer, men tåler egentlig mindre, fordi det er hardere og skalder av myemye fortere! :)

Katrine said...

Fiine pepperkakehuset! :3
Julestemning kommer når det er snø og mørkt ute, stearinlys og varmt inne og når man i tillegg til dette har te som lukter jul :3

Neopets er også litt jul da :3

Hva ønsker du deg egentlig til jul? :3 Jeg har planer om å begynne på julehandelen snart, og da er det fint med ideer :D

Lene said...

Jeg får helt angst av at første desember er borte allerede, og jeg måtte sitte med særemne! Pepperkakehuset var nydelig skjønt! Og jeg kan ikke vente med å se juleantrekket ditt :D:D:D:D Lykke til med den siste heldagsen! Nynorsk er noe herk, jeg missbruker ordnett pluss for alt den har å gi x)

sv: Den er fra H&M, å jeg har litt elsk/hat forhold til størrelsen i livet, for den ser jo bra ut på og man får litt tykkere gensere og slikt under, men jeg føler meg litt rar xD Får satse på det :D

sv: Ja, det er sånn jeg vil ha det for alltid, men det vil bare ikke slutte å vokse! teite håret...tusen takk, tho :)