Friday, October 15, 2010

Know yourself - 5/30 - Beskriv kjærlighet med egne ord

Kjærlighet er å finne i mange kategorier, men den kjærligheten jeg vil beskrive er kjærligheten mellom to mennesker. Kjærligheten som ligger i det å elske.

Kjærlighet er dunkende hjerte og et eksepsjonelt godt øye for detalj. Et øye for de detaljer du forelsker deg i og elsker ved et menneske. Kjærlighet er en sammensmelting mellom to mennesker som blir én. Kjærlighet på dette nivå kan ikke eksistere uten gjengjeld. Denne kjærligheten er noe man skaper sammen. Man kan ikke elske uten å bli elsket slik.

Du elsker så høyt at bare tanken på din kjærlighet kan få deg til å gråte. Kjærlighet er full tillitt, ønske om å hjelpe og å forstå. Kjærlighet er det å bry seg mer om noen andre enn seg selv - og det å heller ville dø enn å være foruten din sjelefrende.

Kjærlighet er et bånd som spiller på alle sider du tidligere levde alene i livet. Du deler det med noen. Du finner din bedre halvdel - derfra lærer du å elske deg selv, for du elsker din kjære, og du elsker dere. Og som ett, elsker du derfor også deg selv, om ikke situasjonen du er velsignet inn i.

Jeg liker historien om at menneskers sjel blir født med to hoder, fire armer og fire ben. I fødselen på jorden blir vi splittet i to, og hele vårt levende liv på jorden går med på å søke sin sjelefrend, mistet ved fødsel.

Når jeg elsker et menneske elsker jeg ikke bare alle de positive tingene jeg kan finne, men også de negative. Når jeg elsker et menneske så elsker jeg hvordan det kan forme meg, og fullstendiggjøre meg til et menneske jeg aldri trodde jeg kunne bli. Når jeg elsker noen bringer det meg inn i en lykkerus av kjærlighet og trygget rundt et annet menneske.
Kjærlighet for meg er en ting mellom to mennesker som gjør deg avhengig av noen. 


Du har alltid klart deg på egne ben, men den dagen du ikke kan gå ut døra alene uten å føle at noe mangler, som om du ikke klarer å smile ordentlig engang, først da elsker du slik jeg elsker.

(Lite fotoalbum jeg lagde til elskling. En montasj av tiden vår sammen.)

2 comments :

Katrine T.J. said...

Vakkert! :D Tror aldri jeg har opplevd kjærlighet sånn, men så tror jeg ikke at jeg virkelig har elsket noen mye heller. :)

Ine Desiré said...

Når jeg leste dette begynte jeg å beskrive hva kjærlighet er for meg i hode.. Jeg syntes det du har skrevet er veldig fint, og at du får frem det spesielle med kjærlighet mellom to. Da ble jeg glad!