Thursday, October 14, 2010

Know yourself - 4/30 - Fortell en drøm du husker godt

Jeg drømmer mye, og jeg husker de aller fleste drømmene jeg drømmer. Ihvertfall i noen timer, til jeg eventuelt sovner igjen eller glemmer å skrive den opp (her jeg jeg ekstremt lat).

Noen av drømmene mine er så tydelige at de er som minner. Og den drømmen jeg husker best er en av de drømmene jeg ikke klarer å finne virkeligheten i. Jeg pleier som regel å oppleve eller i det minste tenke noe og deretter drømme om det, men denne drømmen kom helt ut av det blå.


Jeg var i huset mitt (der jeg vokste opp). Jeg hørte en durende lyd og gikk ned i kjelleren i vaskerommet. Der stod det stablet en hel haug med pappesker og en dør kom til syne. Slik så det ikke ut i det huset jeg vokste opp i, men det så slik ut i drømmen. Døra så ut til å være låst og noen prøvde å åpne den fra innsiden. I dørsprekken rundt hele døren skinte et sterkt blått lys og av en eller annen grunn var jeg sikker på at det var en jeger bak døra. Fra en annen dimensjon på vei til å inntrenge seg i vår. (Slik som i filmen Jumanji, om noen vil relatere til noe).

Det gikk opp for meg at jeg burde komme meg vekk. Like etter å ha kavet meg opp trappene til kjøkkenet hørte jeg et hagleskudd i underetasjen. Han var ute. Mamma og pappa var ikke å finne noe sted og jeg løp ut sammen med katten min, Sebastian. Søsknene mine var et trygt sted, men jeg var urolig for foreldrene mine. Jeg løp videre bortover nabolaget og i det neste øyeblikket er jeg med venninnen min og katten min er borte. Jeg ser et bilde av at katten min blir skutt på et jorde. Jeg blir bare enda mer redd for jegeren og at han skal finne meg.

Jeg og venninnen min løper på en trikk. Det er dekorert med gresskar så jeg gjetter på at det er halloween. Trikken er som et tog med kupéer. Det er en lang disk nedover toget hvor det er levende lys. Til venstre er det et toalett hvor det bak doen er et sykkelstativ hvor rustne sykler så langt øyet kan se evig langt bak i rommet. Helt urealistisk planløsning.

I neste scene sitter jeg på et tog. Jeg er alene, men toget er fullt av mennesker. Toget er smalt og vi sitter tett opp til hverandre. Utenfor toget er det skog som omfavner banen, det er som å køre i en tunell. Vi kører ut på en slette i en nedoverbakke. På jordet/beitet til venstre er det plantet engelske flagg i bakken. Det er mange flagg. Plutselig svinger toget vekk fra sporet og ut på jordet. Jordet ender i en bratt nedoverbakke og toget letter. Det blir til et fly, som runder en halv loop og ender i et krasj på ryggen.

Jeg er plutselig med pappaen min (han er interessert i fly, kan være derfor). Flyet er plutselig blitt veldig mye mindre enn det som skulle være logisk og er bygd som et plaimofly. Det ligger mye menneskerester igjen inne i flyet men ingen i live er å se utover innvoldene og alt som ligger igen. Under menneskerestene ligger det et signert ark.

Av en eller annen grunn får vi det for oss at vi skal varsle de omkommedes nære og drømmen utgir seg på bilder av de rammedes familie i noe som virker som minutter.

Det buldrer på jordet og jeg og pappa løper mot skogen nedenfor der flyet landet. Det er en bratt skråning og vi løper ned til vannkanten. Pappa løper så fort at jeg er redd jeg ikke skal klare å følge med. Jeg er redd for å falle å slå meg ihjel.

Da vi når bunnen hører vi fremdeles buldringen. Vi ser oss om for å finne ut hvor lyden kommer fra og ser en øy med palmer noen hundre meter unna. Øya er dekket av palmer selv om resten av floraen er typisk norsk. Buldringen kommer av at palmene blir dratt ned og opp av jorda. Vi stod og så de komme opp og dro ned igjen i relativt stor fart en liten stund før vi hørte noen rope etter hjelp.

Vi snudde oss, og intil fjellveggen var det et hull i bakken. Jeg slenger med ned i hullet, og i stor fare for å ha falt over en felle med spisse pigger klarer jeg å slenge meg inn i rommet der hjelpen var nødvendig. Det var Darth Vader.

Den siste delen av drømmen gjentok seg, med løping ned skråningen og palmene. Denne gangen hoppet jeg ikke ned i hullet for jeg visste at det var en plan om å få meg ned av onde årsaker.

I neste scene er jeg alene, fengslet. Jeg står for forhør av en dommer som satt ved en kjempehøy stol. Det var høyere under taket enn i en kirke og alt var av betong. De snakker til meg men jeg forstår ikke hva de sier. Jeg forstår det ikke, fordi jeg ender med å godta fengselsstraff. Det første de gjør er å helle en hel vaskebøtte med røde kuler utover gulvet før de heller en like stor bøtte med gråstein over kulene (Tre nøtter til askepott style). Jeg blir bedt om å plukke opp alle de små kulene og steinene og plassere dem på noen merkelig plasserte hyller på en enorm vegg.

Da jeg var ferdig med ryddingen gikk jeg noen skritt unna før jeg forsikra meg om at ingenting hadde falt ned. Det så ut som et maleri på så lang avstand. Det så ut som jorden, med fjell og trær i bakgrunn og alt stod i fyr og flammer. Av en eller annen grunn skjønte jeg at jeg hadde tatt del i planene om å sette hele jorda i fyr.

Jeg blir sluppet løs og blir kjørt i en likbil til et forlatt nabolag. Jeg står i et kryss, foran meg til venstre er det et enormt rekkehus med flere etasjer som står i en høy skråning. De er hvitmalt, men malingen har ikke holdt på grunn av eføyen som vokste på veggene. Veien som gikk fra krysset og nedenfor rekkehuset var prydet av et enormt tre som stod i grøfta. Jeg ser til venstre forbi et rødt lite hus og en plantepreget port. I horisonten forbi havet og fjellene stod flammene i og farget både havet og himmelen rødt.

Jeg går under det store treet og hopper ned skråningen bak en rød garage. Jeg blir sittende i en stor, mørk tornebusk og kjenne på alle følelsene sinnet mitt gikk igjennom. Jeg fikk øye på én rød rose før jeg sovnet.

Og våknet.

(Bildets opphav er ukjent)

9 comments :

Camilla said...

SV: Usj da. De oppfordrer til å reise kollektivt, men da kan de da heller ikke kutte ned på tilbudene på den måten-! Hvor er logikken?

Og når det gjelder katte-innavl så blir jeg stadig mer forvirret :p Høhø. Det jeg er bekymret for nå er at (hvis broren er faren) de får helseproblemer etterhvert, selv om det virker veldig usannsynlig akkurat nå.

Katrine T.J. said...

Omg!!! For en spennende drøm!!! Elsker å ha sånne drømmer for man blir så inspirert!

Men "Det var Darth Vader." HAHA!!! Klarte ikke la være å le, drømmer er så random noen ganger :D

Sv; Liker også dey siste sitatet best, tror jeg, men også det om å være annerledes for å forandre ting. Jeg har fremdeles lyst til å bygge hytte jeg! Høyt oppe i et tre, uten å skade treet med spiker o.l.... <.<

Ms North said...

jeg drømmer så mye at jeg nesten ikke får sove :O haha. har en egen drømmeblogg! ganske morsomt å lese senere. interessant oxo.. se om drømmene faktisk har hatt noe å si, eller ikke. har ca 73 drømmer jeg ikke har skrevet ned ennu som jeg burde skrive, men har ikke hatt tid. eller, har prioritert annet enn drømmeskriving :P hehe

Carina said...

SV: Jeg DIGGER den. Såå fiiin! Og mellom oss: den kostet 159,- på.... NILLE! :P hahaha.

Carina said...

SV: Haha, DO IT, så er ikke jeg den eneste nerden med veske fra Nille XD
Der jeg kjøpte den var dette den eneste de har igjen men de har den sikkert på andre Nillebutikker rundt om.

Jeg bor i Bærum :) Why? Hehe. Så vi er innenfor samme fylke! :)

Carina said...

SV: Visste ikke at de hadde vesker på Nille engang jeg, haha. Men herregud, man må jo slå til når man finner noe fint, uansett hvilken butikk det er. Og denne hadde liksom en yes-faktor føler jeg... enda så klisjé det høres ut! Haha.

Hadde vært morsomt det! Hvis du lover meg noen ting på forhånd: ikke voldta meg. Eller lur meg inn i en bil med godteri som lokkemat (jeg er så sukkergal at jeg ofrer livet mitt for søksaker så den teknikken hadde definitivt slått an). Ikke myrd meg med en øks på åpen gate (men det er egentlig heller å foretrekke framfor en bakgate, for en åpen gate equals sensasjon og det blir mediedekning, og siden jeg er kommende journalist og har skrevet en del tekster, så finner de de på dataen min, publiserer dem, og jeg blir verdensberømt etter min død.. siden tekstene mine er så gode... right).

Wow. Jeg har ikke drukket kaffe engang og jeg kommer på sånt... hmm..

Bad Hands said...

hi cat!! may I have a translation??!?! :)

Carina said...

SV: Hey, hey, don't blame me for å ha forhåndsregler her. Jeg lover å la deg leve, hvis du lar meg selve liksom :P

Ahh, det er sukkerstopp på deg, ja. Okei - jeg skal heller kaste i meg masse godig foran deg, uten å tilby. Vinn-viunn situasjon spør du meg: du trenger ikke spise sukker, og jeg trenger ikke late som jeg er høflig. Hihi.

Men kaffe MÅ være involvert.

Carina said...

SV: Haha ååå du er morsom. DU ER SLANK og bare VENT til du møter meg. Du kommer til å bare "WTF? Ser ikke hun myyyye mer annerledes ut på bildene?"

Joda - jeg bare vet hvilke vinkler som er mer flatterende enn andre, og hvordan jeg skal holde kroppen for å se tynn ut :P Mihihii.