Thursday, October 28, 2010

Know yourself - 16/30 - Fortell noe negativt om deg selv som egentlig er fint

Jeg er sjenert. Jeg har noen sider som er glade i å ha alt under kontroll. Jeg planlegger mitt neste trekk og jeg er som regel alt annet enn avslappet og lar ting gå som det går. Jeg lar alltid ting komme som det kommer, så ikke missforstå. Det er viss forskjell på det.

Ved å være sjenert har jeg lært meg å forutse mennesker. Jeg har lært mye om meg selv og jeg har lært å føle meg som en dust. Det gjør jeg ofte, når jeg prøver å handle på impro blir det som regel feil. Jeg har sagt til meg selv at i samtaler skal jeg ikke føle at jeg si noe. Jeg skal ta det med en avslappet mine og gi spørsmål og svar god tid før jeg svarer. Dette finner jeg problematisk ettersom jeg aldri kommer til å stille spørsmål tilbake - særlig når det kommer til gamle venner jeg ikke har sett på år og dag. Noe pinlig i ettertid. Og en av tingene som er værst med å ha det slik er at jeg tenker på alle gangene jeg dret meg ut i ettertid. Noe som sikkert ingen andre enn jeg selv tenker på - altså hva jeg liksom gjorde feil.

Det å være sjenert på den måten er noen ganger litt fint også. Jeg har evnen til å forutse et mønster - ofte ikke et mønster som gavner meg, og sjeldent et mønster som faktisk eksisterer. Men jeg liker det slik. Jeg liker å være føre-var. Jeg liker å være pessimist fremfor optimist så jeg ikke blir skuffet om jeg eventuelt tar feil i en situasjon.

Å gjøre alt annet enn å ta det på sparket lærer meg også og ta fatt i situasjoner om så jeg har lyst eller ikke. Og jeg tror det er en av sidene som gjør at jeg virker utadvent og immøtekommende. Jeg liker rett og slett å planlegge ting og hive meg inn i det jeg ser på som en frykt.

Vet du om noe negativt om deg selv som egentlig er fint?

4 comments :

ingeborg said...

sv: takk :D

Sanna said...

Måste bara säga att jag gillar din blogg och du har tagit väldigt fina bilder!

Mia Regine said...

SV: Det skal jeg absolutt gjøre :)

Camilla said...

Jeg har det akkurat på samme måte. Det har gått mye tid med på å bekymre seg for hvordan en utfordring av denne typen kommer til å gå, og så å irritere seg grønn over å ha "driti seg ut" etterpå. Hater det!

Tror nesten jeg må ta et slikt innlegg på bloggen selv jeg :p Takk for inspirasjon ;)