Sunday, August 29, 2010

five movies i like and why #1

Dette er min filmliste avhengig av filmene jeg har sett og kritisert, uavhenig av hvilke filmer som anses å være profesjonelle, sære eller som i sin tid er blitt kategorisert som kultfilmer. Musikere har Jazz og Blues som den "profesjonelle" sære musikken å like, filmverdenen har en tendens til å være "sære og profesjonelle" om man liker gamle filmer eller kultfilmer. I min oppfattning er alle filmene som regel oppdaget ved ren tilfeldighet. Jeg vil aldri vite stort om filmene før jeg ser dem, og jeg unngår fordommer. Dette er filmer jeg liker, samme hva verden kanskje sier om filmene.

Blade Runner
Blade Runner er en amerikans sience-fiction film fra 1982 regissert av Ridley Scott med Harrison Ford i hovedrollen. Filmen er symbolsk og var i sin tid nyskapende og ble sett på som en flopp. I dag er den del av en voksende liste av kultfilmer. Med Vangelis (Chariots of Fire)'s utilpassede musikk, Ridley Scotts orginale kameravinkler, farget lyssetting og forfatterens overveldende fremtidskonsept og symbolikk; var den tidlig en av mine største fasinasjoner.

Blade Runner er en film basert på en bok skrevet av Philip K. Dick som også skrev Total Recall, A Scanner Darkley og Minority Report. Blade Runner er basert på boken Do Androids Dream of Electric Sheep?, som var min første filosofiske fordypning i ukjent, ung alder.

Jeg liker Blade Runner delvis av nostalgiske grunner, delvis fordi det skal tenking til, mye fordi jeg spilte spillet, og mest av alt for den uforklarlige følelsen jeg fremdeles sitter igjen med etter å ha sett den. Blade Runner serverer ikke alt på sølvfat slik mange filmer har en tendens til å gjøre. BR gir deg mulighet til å finne flere svar som hver for seg er like korrekte.

Jeg liker BR for de tankene jeg kan flyte videre på. For det filmen gav for så mange år siden som den frendeles kan gi og som mange lignende filmer ikke har gitt enda. Blade Runner er en film som har satt seg inn i en tid uten å forklare oss hvordan det er slik som I, Robot og Minority Report gjør.

Blade Runner er en av mine hemmelige favoritter.


The Fountain

The Fountain(2006) er en amerikans film regissert av Darren Aronofsky(Requiem of a Dream) med Hugh Jackman og Rachel Weis. Med musikk av Clint Mansell som står bak Requiem of a Dream, er The Fountain en av drømme-filmene mine. Filmen er rett og slett som en drøm. Ikke i den forstand at drømmer er fantastiske, men en drøm som i at det likegjerne kunne vært en drøm i mitt hode. Musikken, bildene, flyten i det hele gjør det så surrealistisk.

Jeg liker The Fountain fordi den har en fin skildring av mennesket og verdien i det å være et menneske.


Léon

Léon(1994) er en vakker film av Luc Besson med Jean Reno og Natalie Portman i hovedrollene. Det jeg elsker med denne filmen er hvordan de har valgt å fremstå mennesket og kjærlighet på en måte forut et kjærlighetsforhold, heller et mennesklig bekjentskap som rører. Med en sparsom setting, flotte skuespillere og en rolleutvikling dem i mellom som er mer enn hva du kanskje allerede forventer. Det er en historie litt utenom det vanlige som likevel omfavner deg som om du har kjent til det hele livet.


The Boat That Rocked

The Boat That Rocked(2009) er en film som omhandler en pirat-radio på midten av 60-tallet. Med gode skuespillere som Philip Seymour Hoffman, Bill Nighy, Nick Frost og mange flere som enda er nokså ukjente i media, gjør de filmen til den komedien den ble forusatt å være. Men datidens taburock og karakterutviklingen som foregår på radio-båten blir det en film jeg ikke klarer å holde meg fra å le av.

Kombinasjonen av stemning, karakterer, historie og problemstilling gjør at jeg ikke kan gjøre annet enn å glede meg til å se denne filmen om, og om, og om, og om igjen!


The Prestige

The Prestige(2006) er en film med skuespillerene Hugh Jackman og Christian Bale som tryllekunstnere(illusjonister om du vil). Selv har jeg alltid hatt sansen for det jeg ikke kan forklare og jeg fant vel at hjertet mitt allerede bodde i filmen før jeg hadde sett den ferdig. Med flott stemning, vending og overasskelser kan jeg ikke si annet enn at filmen er verdt en titt og fler.

Ble du dessuten skuffet av Illusjonisten (det ble jeg) kan jeg med trygghet si at The Prestige fullfører tanken til tusen og gjør det til den tryllekunstnerfilmen du alltid drømte om å se som barn.

Kan du nevne 5 filmer du liker?

4 comments :

Nathalie said...

Kansje jeg skal det :)

jeg elsker leon, så den for ikke lenge siden.

Fem filmer jeg liker er:
1: livets lyse side.
2sleepy hollow.
3:the shining.
4revolver.
5ginger snaps.

Katrine T.J. said...

Léon er en av mine favoritter! Har ikke sett noen av de andre, men har leeenge ønsket å se Blade Runner.

Hm... Fem filmer jeg liker... Liker så mange filmer, og husker sjeldent tittelen. Tror jeg må komme tilbake til det senere <.<

dreamoftea said...

The Prestige, The Fountain og the Boat that Rocked er fantastiske filmer. Har ikke sett de to andre enda.

5 filmer jeg liker:
1. Before Sunset
2. Brick
3. (500) days of Summer
4. en langvarig forlovelse
5. This is England

Chalten said...

Lèon er fantastisk!

Pulp Fiction
Kill Bill vol. 1 / vol 2.
True Romance
Den lille havfruen
De dødes tjern