Monday, November 9, 2009

Alt visner og dør

Høsten kan brukes som en metafor for fornyelse. Man kan ikke ha vår uten høst. Man kan ikke leve uten å dø, og nytt liv kommer ikke til uten at et annet liv svinner hen. Høsten har opp igjennom tidene vært den tiden hvor jeg beventer folks død. Jeg forutser ingenting, men etter år med observering av kjente og de i mediene har jeg lagt merke med et visst mønster på årstiden hvor mange sovner inn. Håper vi kan glede oss til noe nytt liv igjen til våren.
Det er mye på grunn av denne vakre metaforen, at jeg finner ynde i pesten som høsten bringer med seg. Det hele blir toppet når man kan se frem til våren.

Hunden min Noomi er en italiensk mynde. Hun er hele 11 år gammel, men vi har knapt hatt henne i et halvt. Hun er overvektig og valkete. En skikkelig typisk gammel dame egentlig. Sånn, sett bort ifra at hu er den hypreste og mest stressa hunden jeg noengang har sett, da.
Jeg er veldig glad i henne, tross stålånden og matlysten hennes.

Vi har lenge fundert på en klump hun har hatt på magen. Med hennes alder er det trolig at det kan være svulster. Og svulster har i flere tilfeller kreft, og der igjen er det en stor sjanse for ondartet kreft. Særlig i Noomis alder.

I dag var Noomi hos legen. Derfor har hun små bandasjer på bena, og et hovent blått merke på halsen etter et sprøytestikk.
Noomi har 3 svulster. Noe som setter henne i en kritisk situasjon. Hun har kanskje ikke lang tid igjen.

Det er snart bare et år siden jeg mistet en katt. Det blir tungt å miste enda en til.

5 comments :

Body Lotion ^^ said...

Da ønsker jeg god bedring til Noomi <3
Jeg er sikker på at hun har hatt, og kommer fortsatt til å ha, et fantastisk liv sammen med dere ^^

Anonymous said...

Uff, så utrolig trist! Veldig bra skrevet tekst, det er nok mange som vil oppleve våren og sommeren en gang til, og når høsten kommer er det nesten forbi på en måte... Hunden din har sikkert hatt et fint liv med deg, da, det kan du trøste deg meg ;)

Hanna said...

uffda, så fælt. håper noomi har lenge igjen fortsatt, og kan tilbringe tiden med masse kos og kjærlighet. god bedring til henne.


du er foresten anbefalt på bloggen min, sjekk det ut på www.hannagulbrandsen.blogg.no (-:

Katrine T.J. said...

Nydelig skrevet! Liker også høsten og våren, nettopp på grunn av kontrasten det fremmer.

Trist det med Noomi, håper hun allikevel har en stund igjen, og at den stunden blir fin.
Hun ser så trist ut på bildet :C

Anonymous said...

Nå ble jeg faktisk ordentlig lei meg, for det er ikke lenge siden jeg holdt på å miste min hund. Det var utrolig fælt, og alle trodde hun kom til å dø, for hun er også ganske gammel. Heldigvis gikk det bra med henne. Uff, jeg håper det går bra med Noomi også...