Sunday, June 7, 2009

"Mr. Eddie"


I går kveld oppdaget jeg at jeg hadde besøk på rommet. Besøk av Mr. Eddie, som mest sansynlig er en Mrs. Eddie med tanke på størrelsen.
Ja, for jeg er sjeldent alene her på rommet. Det er alltids edderkopper her i blant, men ingen får oppmerksomhet før dem er på størrelse med denne. Sett bort ifra stankelbein da. Men de kommer som regel ikke i fleng før på høsten (Gjett om jeg gruer meg!).


Vel, fru, ett eller annet -edderkopp vandrer rundt på rommet et sted fremdeles. Ulikt meg, men jeg turde knapt å ta på henne pga størrelsen, Så jeg lot henne gå. Ville ikke hive henne ut av vinduet heller egentlig.
Det er kanskje frastøtende for mange, men helt siden jeg var liten har jeg hatt en forkjærlighet for innsekter og alt smått.
Jeg hadde ei bille en gang, som het Ifa (Etter IFA pastillen, ja). Han var stor, større enn andre biller jeg har funnet i ettertid. Men en dag ble han funnet tråkket på, og det var slutten på hans historie.
Ellers har jeg jo hatt forhold til fluer, snegler, rumpetroll, salamandere, mygglarver og i aller største grad: sommerfugllarver. Her særlig en ved navn Napoleon. Han gravde seg ned i boksen sin for å bli en kukong, men jeg gravde han opp igjen, stakar. Liten og uoppfinnsom som jeg var ble han hetende Bæsjen i puppestadiet. Jeg la han vekk i løpet av sommeren, i en jordhaug, men løp for å hente han igjen når han hadde ligget i jorda så lenge som han art skulle ligge. Jeg tok han med hjem i ei eske under jord, men i løpet av ei uke døde han. Ikke det at jeg vet om det var en hann eller en hunn, men.



Likevel. Jeg kan vel ikke være den eneste som har fattet interesse av disse søte små dyrene?

7 comments :

Kristina said...

Huff, jeg syns de er helt forferdelig skumle :S

Arc said...

den var pen. den er så stor at du nesten ser øynene på den? de hjelper til med å holde fluer og småkryp unna da :>

Catharina said...

Meg egne øyne kan du se øynene på den ja :3
Jepp, jeg liker å ha edderkopp fremfor maur og fluer, hvertfall >.< Men det er ikke alltid så gøy når edderkoppene legger egg Dx Ungene er så små at det blir ubehagelig XP

Maren Joanna said...

Åh, sånne småkryp er det verste jeg vet. Ser jeg en edderkopp på rommet mitt går jeg ikke inn dit igjen før noen har tatt den bort. Og jeg passer selvfølgelig på å lukke døra så den ikke kommer ut:p

Anonymous said...

Hvor lang var den i centimeter? Trodde det var en tarantell jeg, visste ikke at det fantes så svære løst i Norge :L

Catharina said...

Den er ikke lengre enn 2,5 cm med beina : ) Vi har hatt besøk av større, og jeg har sett noen gedigne noen i myromeråder ^^

Wgokke said...

wow den var stor oO