Sunday, May 3, 2009

Tid

Tid. Hva er egentlig tid?
Vi mennesker har oppfunnet tidsperspektiv. Men tiden var allerede her lenge før vi tenkte over den.
Ting står ikke stille, alt forandrer seg, ting skjer av grunn eller tilfeldig, Tiden beveger seg. Tiden går i nåtiden.

Helt siden jeg var liten har jeg hatt mine teorier om tid. En periode var jeg sikker på at tid egentlig ikke var der, at vi bare innbilte oss den. Og min lengste teori som jeg også har lest andre steder er at tiden går i en loop.

Det jeg har opplevd nå akkurat i dette sekund gjentar seg selv i det uungålige. Ting jeg har gjort skjer om og om igjen, selv fortiden, og er da også fremtiden min i en loop? Er alt virkelig forutbestemt, eller er jeg nå bare inni en av disse loopene som går i fortiden?

Jeg tror den eneste tiden vi selv merker og lever i er nåtiden. Og om jeg skulle reist tilbake i tid ville jeg ikke vært meg selv om jeg så skulle truffet meg selv. Jeg er meg selv i nåtiden, og jeg har allerede levd i fortiden, så det er ikke meg(?).

Jeg har tenkt litt i det siste. Naturen og teknologien går ikke i ett i dag. Det er et enormt gap imellom dem. Men hva om det egentlig er slik at naturen og teknologien er det samme? For hva er ikke mer naturlig og realistisk enn at alt som går ann er naturlig?

Det slo meg da at alle disse loopene kan være samlet i forskjellige hardisker, dimensjoner, om du vil. Hvor alt har en mulighet til å styres samtidig, alt skjer om og om igjen. All database lagres. Og det er derfor jeg kan huske ting fra min barndom. Det er derfor jeg har minner, fordi jeg i alle de forskjellige loopene som er lagret i databasen opplever hendelsene om og om igjen.

Det slo meg da at alt må være forutbestemt. For noen mennesker er sanndrømte og andre kan lese fremtiden. Da må de enten leve i sin fortid, for de opplever minner fra fremtiden, deres nåtid, eller så er alt forutbestemt. Fortid, nåtid og fremtid spilles av i en loop på en enorm database.

Hva om det er feil? Hva om man faktisk alltid er bevisst i den loopen man lever i. Som jeg sa istad, tenk om jeg bare lever i en av de mange loopene som drives. Og at jeg derfor egentlig lever i fortiden til min nåtid? Eller tenk om det egentlig ikke finnes noen nåtid? Og at hvis det gjør, så er det ihvertfall umulig å vite hvem av alle loopene som er nåtid ettersom et hvert menneskets database arbeider ut i evigheten, med tanke på at fremtiden allerede er lagret?

Eller tenk om vi lever i en nåtid, men at ingens tidslinje er en rett linje. At jeg ikke kan forandre fremtiden som allerede er skjedd, men jeg kan forandre fortiden fordi det er min nåtid? At jeg allerede har levd i 1010 og ikke kan forandre det som da skal skje, men at jeg kan gjøre som jeg vil nå fordi jeg lever i min nåtid? Det er nå jeg kan dø, for ingen har lest min nåtid. Min nåtid er ikke lagret i databasen som en loop lik alle de andre.


Her er det mange løse tråder for noe som er enormt innviklet i det store aspektet liv. Hjelp meg gjerne med å samle trådene for å finne den mest logiske sammenhengen. Og del gjerne med meg hva din teori om tid er?

4 comments :

Vegard S. said...

Tid eksisterer ikke x) Det er ingen fortid eller fremtid, bare et nu. Og det er everchanging :D


"How very curious! What could a rabbit possibly be late for?"

Catharina said...

Haha! Vegard s jo x)!

Anonymous said...

Hvis du virkelig vil høre om hvordan det hele henger sammen, tror jeg du vet hvem du skal oppsøke. De er nærmere enn du tror.

Små Gleder said...

Det jeg lurer på; er om tid er noe som kommer, eller om det er noe som går?
Det vi VET er at det vi gjør, vil alltid gå oss hus forbi - det som skjer har skjedd! Men fremtiden ligger ALLTID foran oss.
Vi vi alltid befinne oss her. Akkurat nå. Fremtiden vil alltid ligge foran. Vi lever alltid i nuet. Men at vi ser døde mennesker tror jeg ikke har noe med tid å gjøre i den forstand som du sier. For når kroppen er gammel, så dør den. Det vet vi alle; MEN, så kommer spørsmålet:

Hva skjer med oss selv når vi dør? Ikke kroppen, men det som er inni oss. Personligheten, tankene, evnen til å utføre arbeid - altså energi. Hvor blir energien vår av, og kan den trekkes en paralell til det religionen liker å kalle sjel?

For ingen kan forsvinne, bare gå over til en annen form.