Wednesday, March 11, 2009

Hva er det egentlig jeg vil?

Dagen i dag på skolen gikk vel mer ut på å praktisere moraler enn å bli gitt et nytt prosjekt.

Vi så dokumentarfilmen, LOOP. For de som ikke vet, så dreier den seg generelt om livet utenvor de valige normer. Med andre ord så følger vi 4 karakterer som lever utenfor A4 arket. Skal bable, men ja. De lever ikke som alle andre. De er bevisst på sine valg og gjør det de har lyst til. De ender ikke opp i en ulogisk, samt logisk loop slik som oss.

Vi fikk da et spørsmål etter filmen.
"Hva vil jeg?"

Hva vil jeg egentlig nå?
Hvilke valg er mulig å oppnå?
Hva er jeg
hindret av, og hvorfor?
Er jeg egentlig hindret av noe annet enn meg selv?
Hva vil jeg om 5 år?
Hvordan kan jeg vite hva jeg vil?
Om jeg vet
hva jeg vil, og ikke kan oppnå det, men likevel ender opp i noe jeg trives med,
er det egentlig det jeg vil, da?

Jeg klarte ikke komme fram til noe bra svar. Jeg fant et svar som ikke satt grenser i det hele tatt. Mens jeg endte opp med en realistisk plan. Om 5 år bor jeg i en kjedelig leilighet i Oslo, som jeg trives i. Jeg er nettopp ferdig på skolen og har kontakter der som jeg arbeider med nå. Rino og jeg bygger opp økonomien og betaler tilbake lån. Vi har en bil. Men, det er ikke det jeg egentlig vil. Jeg vil drive med det jeg ønsker, slappe av, bo i et slott og være hodestups forelsket i evig tid. Men det er ikke heller det jeg ønsker. For egentlig vil jeg ha alt jeg peker på, være fornøyd med kroppen min og livet mitt i så stor grad at jeg føler jeg kan ligge på en strand i tahiti og drikke et eller annet mens jeg eier all verdens tid til å leve.

I LOOP sier Arne Næss mens han blar i noen gamle notater, at han engang hadde tid til slike usaklige skriblerier. Som for meg egentlig var nokså kloke, hvertfall av de sitatene han gjentok.
Men, hvor mye påvirker ikke det min tankegang når jeg kan bruke min tid på å skrable ned på nett om mitt liv, eller bruke hele 20 timer på et maleri eller shoppe til jeg blir syk? Livet er for kort til å bli kasta bort.

Fra nå av skal jeg prøve å gjøre noe vettugt jeg kan lære av og ha nytte av hver eneste dag. Men for meg som er skoleslave så er ikke det særlig lett. Jeg har skole i 6-8 timer, jeg sover i 8 timer og jeg har lekser, gjøremål og en kjæreste å være med. Hvor fort er ikke mitt liv dømt til å være i en LOOP, da?
- Heldigvis kan jeg se det slik at jeg puster inn ny luft hver eneste dag. Og om jeg så pusser tennene hver kveld og hver morgen, ser jeg alltid på et nytt speilbilde av meg selv, og jeg putter alltid en annen del av tannkremtuba på tannbørsten min.

Hva er det du egentlig vil?
(Dette skulle egentlig bli et kort innlegg. Fillern)

3 comments :

cissi said...

Bra blogg, gillar filmtemat :)

Juni said...

Oj, nå ble jeg litt stressa! Jeg vet ikke egentlig hva jeg vil, jeg tar meg jo ikke tid til å tenke på livet på den måten.. :/ Men dette innlegget fikk meg til å tenke, og det er vel bra! :)
Du er flink til å skrive interessante innlegg!

Catharina said...

Takk Juni : D!!