Tuesday, February 17, 2009

Hvorfor i all verden har jeg en blogg?

Godt spørsmål. Tidligere ville jeg svart at den var for egne goder. En dagbok. En dagbok hvor jeg virket så enormt dum fordi jeg refererte til "dere". Som om jeg innbilte meg at jeg hadde lesere?

I tillegg til å referere til andre enn selve dagboka, så valge jeg jo å skrive om emner som jeg innerst inne håpet at andre ville fatte interesse av. Selv om de selvfølgelig ikke strakte ut til noen ettersom jeg faktisk ikke hadde noen lesere som kunne bære det vidre for meg.

Blogging har alltid vært gøy, alltid kjempegivende og høyst prioritert. Men ettersom jeg har holdt på en stund, merker jeg at "stilen" min forandrer seg. Før skrev jeg detaljerte lange tekster om hva jeg hadde gjort en dag, og hva jeg følte. Nå skriver jeg om aktuelle temaer og kort og godt om hverdagen min. Jeg har noen få, få lesere. Og jeg aner ikke hvorfor dere leser, men det er dødshyggelig med kommentarer. Uansett hvor mye det virker som den er skrevet bare for å ha blitt skrevet.

Jeg var av de mange som slang seg på bloggbølgen. Men fra dag én fortalte jeg meg selv at bloggingen ikke skulle fåregå for noen andres skyld enn min egen. Hva jeg får ut av det? Jo, jeg kan se tilbake på ting som er skjedd. Lese om igjen tekster jeg har skrevet, gi mitt ord til verden og i det hele tatt minnes på å skrive den hersens dagboka hver gang jeg sitter på pc'n.
Jeg har alltid hatt lyst til å drive logg av livet mitt, om ikke dagbok. Blogging er mitt beste alternativ. For det er gøy med alle html-kodene, og det er givende med kommentarer.

Jeg blogger fordi det er interessant å bli bedre kjent med seg selv. Jeg blogger fordi jeg syns det er gøy å gi andre muligheten til å lære å kjenne meg. Jeg syns det er fint å kunne vise hvem jeg er til alle. De som syns om meg stopper opp og forteller meg det, på en direkte eller inndirekte måte. Og de som ikke finner interesse, løper vidre til en annen blogg.

Jeg har aldri hatt det helt for meg å bli en stor bloggen. Det vil nok gi meg skrivesperre eller noe liknende. Men alt til sin tid.
Jeg har ikke blogget stort og intensivt i det siste. Heller ikke fantasifult. Men, slik er det i denne kreative verden. Man skriver når man føler behov for det. Ikke for bare å ha babla noe slik at leserene skal se at du fremdeles er i live.

Forresten, kontakt meg gjerne om det er emner jeg burde ta opp i bloggen, eller om det er noe du spesifikt ønsker at jeg skal blogge om. Alt blir vurdert.

1 comments :

Katrine T.J. said...

Helt enig, blogging er noe man gjør når man føler for det, og for sin egen del ^^
Er glad for at du blogger jeg, det er så fint å lese :3

Når det kommer til kommentarer er jeg enig i at det er givende og ikke minst koselig. Nå er ikke jeg så flink til å kommentere i andre sine blogger, så forventer egentlig ikke å få så mange kommentarer selv heller xP Men man ser jo at folk har vært innom, og det er fint.

Ha en fin kveld/natt videre <3