Saturday, February 21, 2009

Ekte kjærlighet

Hva vil det si å elske? Det er mange spekulasjoner på det, og jeg som mange andre mener det ikke finnes riktig mange nok ord for det.

Vi mennesker føler så utrolig mye, og vi alle føler forskjellige ting. Alle disse følelsene burde kunne beskrives med egne ord. Men her i norge, kan vi bare si "Jeg bryr meg om deg", "Jeg liker deg" og "Jeg elsker deg". Det duger ikke til å beskrive alle de følelsene som det er mulig å kjenne ved kjærlighet. Dessuten er det ikke alle mennesker som klarer å spesifisere sine følelser. Så for mange ord vil uansett forvirre og om det finnes et ultimat ord slik som "elske" er i dag, så vil nok det bli missbrukt like mye, uansett. Bare fordi vi er redde for å fortelle den vi er glad i at vi ikke elsker dem 100% av 100%.

Hva mener du det vil si å virkelig elske noen?

Dette er min oppfatning i et samspill mellom to personer:
Å elske gjør du ikke før du har funnet den du vil dele livet ditt med.
Å elske er alltid gjengjelt. For det å elske er alltid en felles ting. Det handler om at 2 blir til 1. At man finner sin bedre halvdel som en ikke kunne levd uten.
Å elske er den sterkeste betegnelsen vi har for kjærlighet. Så du elsker ikke virkelig før du er elsket tilbake. Og om du engang slutter å elske, så har du aldri elsket.
Elsker du noen uten å bli elsket tilbake, så elsker du ikke.

Man føler selv når man elsker noen. Du føler det i hele kroppen  Og det vil overgå enhver forelskelse, eller "elsker"-følelse du har hatt tidligere. Du har bare vært fnug av interessert i alle andre du har vært med når du finner den personen du vil komme til å elske. (Det går selvfølgelig ann å elske noen å likevel gjøre det slutt. Det kan jo være grunner som utroskap (Ja, det kan fårekomme fordet om en elsker enannen) Og den ene partneren i forholdet kan jo for all del være en psykopatisk morder.) Om dette er tilfellet vil man da aldri elske igjen. Selvfølgelig kan man få et nytt forhold, men den følelsen du har hatt for ett menneske vil aldri bli like sterk igjen.)

Det er selvfølgelig ikke slik man elsker sin mor eller sin bror, eller sine kjæledyr, men slik man elsker sin partner.

Som jeg sa, man trenger flere betegnelser!

7 comments :

Linda said...

Hei hei, jeg skrev noe om kjærlighet i går kveld, du kan lese det hvis du vil :)

Ellen said...

Å virkelig elske noen for meg, vil si at du er villig til å gi livet ditt for denne personen. Etter min mening så elsker man ikke vennene sine på samme måte som man elsker den man eventuelt gifter seg med. Så ja, vi trenger virkelig flere betegnelser for det å være glad i og bry seg om andre! Du hadde et nydelig blogg-design og innlegget ditt var veldig flott.

Karoline said...

SV: Nei, du det skjønner jeg faktisk!:P hihi. Jeg får bare holde ut"/

Maren Joanna said...

sv: Værsågod :)
Fin blogg du har :)

Ellen said...

sv. Tusen takk :)

Utrolig fin blogg du har. Du er flink til å skrive ;)

Vilde Sørensen said...

Jeg tror jeg hadde noe utrolig smart å si om kjærlighet, men jeg glemte hva det var, siden du skrev noe mye smartere. -.-

Jeg er helt enig med deg, det er ikke nok ord for det, og det blir misbrukt hele tiden.

Jeg har selv misbrukt ordet ''elske'', for hvis en venninne eller noe sier til meg at hun elsker meg, så har jeg bare ikke hjerte til å ikke si det tilbake. Får altfor dårlig samvittighet, selv om jeg ikke får særlig god samvittighet av å skrive det tilbake heller. :/

Du skriver utrolig bra, Catharina!

supernate said...

SV: tusen takk for den fine kommentaren - jeg er veldig fornøyd med layouten selv, har laget alt selv, er så kontrollfreak at det må bli akkurat slik jeg ønsket det;p Din layout er også knallflott - og headeren din er NYDELIG!
Når jeg elsker noen betyr det at det er noe evig og at jeg elsker personen med alle feil og mangler uten å ville forandre dem og så betingelsesløst som et menneske klarer å elske. Kjærlighet er alt som er godt, det vakreste som finnes - kjærlighet og det å elske er for meg som sagt betingelsesløst, først og fremst, det stilles ikke krav når man elsker.