Thursday, January 15, 2009

Naturens gang


Dette innlegget er intet hat-innlegg mot noen. Det er bare en pekepinn og rettelse for dere vegiterianere der ute som mener det å spise kjøtt er synonymt med å være en morder.

Dette er egentlig et leserinnlegg jeg skrev for ikke så lenge siden. Fikk lyst til å dele det her. Slik at jeg på en måte kan påpeke poengene mine.
Det finnes sikkert flere der ute som snakker om rovdyr med slike ord.


Dårlig moral.
Du kan ikke si at det ikke er naturens gang for mennesker å spise dyr? Vi mennesker er både planteetere og kjøttetere, det finnes flere dyr der ute som spiser begge deler. Hvis du sier at det ikke er naturens gang å spise kjøtt for mennesker, sier du det samme om alle andre kjøttetende dyr.

Livets sirkel.
Det at så og så mange arter spiser kjøtt, og at like mange spiser grønt er del av naturens gang. Trådene som må til for en bærekraftig utvikling. Elgen spiser gress og ulven spiser elgen. Reven dør og blir kanskje odsel for en gjerv. Gjerven blir spist av en bjørn som spiser blåbær og dør. Materiene fra denne bjørnen blir spist av insekter og andre odseletere. Til slutt har bjørnen igjen blitt en del av gjorden via disse dyrenes ekskrementer. Bjørnen blir igjen næring for gress som en annen bjørn eller elg spiser.

En bærekraftig utvikling.
Hvis ikke vi mennesker spiser kjøtt vil det bli for mange planteetere. Ikke nok mat eller plass til dem og de vil snart dø ut når det er tomt. Og igjen, hvis det er tomt kan og ingen plnateetere er der får heller ingen kjøttetere mat. Du kan velge selv om du vil spise grønt eller kjøtt. Men ikke kom å si at det ikke er naturens gang for menneske å spise kjøtt. Kjenn på tennene dine! Du har ikke flate tenner som støter når de møtes. Du har skarpe groper og flate fortenner for å skjære kjøtt med. Man skal ikke syns synd på dyrene sålenge du får i deg mat. Vær for guds skyld glad til for at du får mat. Tenk på alle de som skulle ønske de kunne få kjøtt. Uansett om det var rått eller stekt. Involder eller ytrefilét.

Naturens gang går slik. Vi dør for andres behov. Det gjelder alle skapninger på jorda. La den sterkeste vinne. For en bærekraftig utvikling!

Menneskets instinktive liv.
Mennesker er "flokkdyr". Vi er født med stor hjerne og kapasitet til å skape ting. Vi er ikke de eneste dyrene som tar hjelp i redskaper. Sjimpanser har store slag(kriger) med pinner og slikt. Hos dem er det desuten vanlig å spise en av ofrene sine som en feiring av seieren. Vi mennesker er ikke så barbariske som du skal ha det til. Vi har ikke skapt den store hjernen vår selv. Vi er født med den. Det er slik vi fanger maten vår. Vi dreper ikke med store hoggtenner, likevel har vi tenner som skal kunne spise kjøtt. Er et menneske alene så er vi ikke til stor hjelp. Når vi er nyfødte er vi kjempesårbare. Vi er ikke som antilopeføll som kan løpe en halv time etter at de er født. Mennesker er flokkdyr som passer på hverandre, jakter sammen, bygger hus og bor sammen. Slik har det alltid vært.

Kjøttproduksjon
Selv er jeg helt imot masseproduksjon av kjøtt. Oppavling av kjøtt og massemord av dyr som senere blir kastet bare fordi vi ikke hadde bruk for kjøttet likevel. Men jeg ser hvorfor det er slik. Det er så utrolig mange mennesker på jorda den dag i dag at vi må omformulere på omgivelsene våre for å klare å overleve med så mange individer. Vi må drive med oppavling av kjøttproduksjon for å fore oss alle. Vi forandrer på vår "bærekraftige utvikling". Hadde vi sluttet med dette kunne det ikke vært så mange mennesker på jorda som det er.

Bare se på alle barna som dør i afrika? De er for mange til å leve der, så de dør. Det finnes ikke nok mat til dem der. Jeg er imot brutal vold mot dyr. Og jeg hater mennesker som kjeder seg så fælt på jobb at de heller slår ihjel et dyr.

Primitiv
Jeg ville fåretrukket å jakte når det var nødvendig. Velge nok mat til en familie, og ikke fråtse. Bruke alt av dyrene, slik som samene gjør. Bruke alt, istedenfor og bare ta det vi trenger. Men jeg er for liten i denne verden til å få gjort noe som helst med det. Jeg syns det å være vegiterianer er et kjempefint valg. Men det hadde jeg ikke klart selv. Så jeg lever kun etter den bærekraftige naturens gang som jeg er født inn i.

Dyreplaging i Norge
Den eneste kjøttprodusenten i norge som noengang er blitt tatt for dyreplaging er Prior. De dyppet kyllingene i vann hvor elektrisitet ble sendt til. Eneste de ble tiltalt for var at de hadde for liten volt i vannet, så det var ikke alle kyllingene som ble bevistløse/døde av det.

8 comments :

Katrine T.J. said...

Enig.

Hadde nok ikke klart å bli vegetarianer selv heller, men for de som klarer det syns jeg det er en fin måte å protestere mot måten kjøttindustrien drives på. En heller stille protest.

Men det å bruke argumenter som at mennesker ikke er ment til å spise kjøtt, eller at det er barbariske mord o.l. syns jeg er en smule teit. Eller kanskje ikke teit, jeg forstår jo hvorfor de mener det de mener, eneste er at verden ikke er ment å være slik...

Men men... :3

Veldig fint innlegg btw ^^

Nina Thorsen said...

Hvordan får du til å legge ting i scroll?

Catharina said...

Helt enig med deg Katrine. Jeg skjønner også godt hvorfor de tenker slik. Men det er på ingen måte et bra argument x) Hadde jeg klart å være vegiterianer, så hadde jeg også blitt det..

Nina:
Hvis du legger igjen mail eller noe så kan jeg hjelpe deg : )
Men jeg har noen småe planer om å lage et html-innlegg som kan inneholde scrollbars.

Bellax said...

Bra innlegg!
Enig med Katrine.

Anonymous said...

Hvordan får du sånn bakgrunn som du har nå? hvor limer man lixom det inn i html?

Catharina said...

Jeg koder html for å få slik bakgrunn som jeg har nå. Jeg velger å bruke "background-img: URL;" og limer det inn i body i HTML-en i bloggen : )

Om jeg får mail eller link til din side, anonym, så kan jeg hjelpe deg vidre der.

Aina Carolin said...

Jeg er enig med deg! :) Du hadde en bra blogg. Mangen bra meninger o.s.v.

Mari Sande said...

Jeg er enig i det du sier. Forresten liker jeg bloggen din og måten du får frem meningene dine på :)