Wednesday, December 31, 2008

Meg 1.0

"Jeg respekterer alle skapninger på jorda, men minst, mennesket. Jeg kan virke urettferdig og dyrisk til tider. Frihet er noe jeg mangler og som menneske aldri vil få."

Jeg respekter alle dyr som lever på jordens overflate. Jeg er stolt over å kunne være en del av noe så fantastisk detaljert og gjennomtenkt.

Men av alle skapninger respekterer jeg minst mennesket. For vi missbruker vår evne til å leve. Vi er respektert av alle andre vesner på jorda. Vi er høyest på næringskilden. Jeg for min del trives jo godt uten noe problem hos dyr annet enn hos mennesket. Men det er også mennesket som redder meg fra dyrene.

Jeg kan lett si at jeg mangler respekt for mennesket. Men alikevel ser jeg så utrolig opp til vår art. Vi har klart det utrolige. Vi tøyer grenser for bærekraftig utvikling. Vi lever på en tynn snor, men likevel tørr vi å fråtse. Vi bruker av jorden uten hensyn til våre etterkommere.

Enkeltpersoner gjør forskjeller. Men med et så stort antall individer som det finnes mennesker på jorda, så kan man ikke si noe annet. Det er ikke meningen at det skal være så mange av oss. Det er derfor folk i fattige land dør. Det burde ikke være slik. Det skal ikke være slik at de fattige dør. Det skal være nok til alle uansett hvor mye penger de har eller ikke.

Men vi mennesker lar ikke teorien om at den sterkeste får overleve dominere. Vi er en hel haug med dårlige gener som dør ut så fort alt som er til rettelagt for oss forsvinner. Hvertfall av oss her oppe i skandinavia.


Det er på disse visene jeg kan virke urettferdig og dyrisk. For jeg er for en verden med ferre mennesker. Jeg ser at de sultende barna er ment å dø. Og jeg mener den sterkeste bør vinne. Jeg sier ikke at jeg er sterk, men at om jeg er svak, burde ikke jeg få overleve heller. Da er det kunn hell og lykke som holder meg oppe.


Men det er ved siden av alt dette jeg igjen respekterer mennesket på høyeste plan. For vi klarer faktisk å få til det meste ved å la alle overleve. Jeg har jo selv et fantastisk og rikt liv. Kunne ikke bedt etter mer. Men her finner jeg ingen frihet.

Frihet er noe vi mennesker aldri kan få. Frihet slik som dyrene vi nå så brutalt regjerer over hadde engang i tiden. Den friheten vi selv hadde da vi stod på lik linje med dem. Den friheten vi hadde når vi lagde vårt eget liv, og dyrket vår egen mat. Hvor livene våre ble tatt om vi ble syke. Hvor den sterkeste regjerte.

I dag har vi regler. Vi bor i byer, i hus som noen bygger til oss. Vi må betale penger for å få mat. Betale penger for å få bo. Betale penger for å få barn. Betale penger for å gå ut i naturen. Betale penger for å leve. Sålenge alt vil gå på penger, har vi ingen frihet. Og om pengene var borte vil vil enda ikke ha frihet.

Mennesket kan aldri få frihet. Vår delikate hjerne fyller oss med for mye viten. Så mye psyke at vi aldri kan bli frie fra oss selv, slik som dyr.

6 comments :

Katrine T.J. said...

Jeg er enig med deg! ^^

Catharina said...

:3

VildeehXD said...

Oi, akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv; bortsett fra at jeg ikke kan skrive så bra !
Jeg er helt enig med deg, og jeg syns det er kjempefint at du skriver om det !
Kjempefin blogg, forresten! (:

VildeehXD said...
This comment has been removed by the author.
VildeehXD said...
This comment has been removed by the author.
Catharina said...

heh n_n Takk!