Saturday, November 29, 2008

En Julefortelling/ A Christmas Carol

- Charles Dickens

Ebenezer Scrooge er en hensynsløs forretningsmann i London som er gjerrig og slu. Han driver sin forretning fra et elendig, trekkfullt lokale hvor Bob Cratchit jobber for ham.
Scrooge sparer på alt, også kullet til oppvarming. Han har ikke gjort mange gode gjerninger i sitt liv, og ingen liker eller respekterer ham.
Julaften får han besøk av sin nevø, Fred, som ønsker ham god jul, og inviterer ham på julemiddag. Men Ebenezer Scrooge tror ikke på julen og blåser i invitasjonen. Han sårer Fred og håner julen. Han går hjem til leiligheten sin. Der får han besøk av gjenferdet til sin avdøde kompanjong, Jacob Marley.
Det er syv år siden Marley døde, og han bebreider Scrooge for å være gjerrig, egoistisk og egenkjær. Han sier at det kreves av ethvert menneske at han i sitt jordeliv skal leve i kjærlighet med sine medmennesker og gjøre godt for dem. Dersom han ikke gjør det, er han dømt til å vandre i lenker verden om til evig tid og være vitne til alt han kunne gjort godt.
Marley forteller Scrooge at han vil få besøk av tre ånder. Uten deres hjelp vil han være fortapt. Åndene kommer og viser ham hvordan det har vært, og hvordan det vil bli.
Disse synene skremmer Scrooge til å forandre livet sitt.


Jeg er sikker på at mange av dere har sett en eller annen filmatisering av denne boka. Eller lest den selvfølgelig. Jeg ser den alltid rundt juletider, og kommer i skikkelig stemning av den pga hovedpersonen Ebenezer Scrooge.

Det var en dag hvor jeg var irritert og gretten på alle rundt meg. Jeg var for sta til å selv innrømme det. Plutselig ble mitt sinn rørt ved av et nydelig gammelt og hyggelig par. Gleden de hadde over denne kvelden var stor. Smilene deres varmet meg. All gleden smittet over. Akkurat da sammenlignet jeg meg selv med Ebenezer Scrooge. Hadde jeg bodd alene og holdt meg vekk i fra alles godhet, hadde jeg ikke hatt noenting å smile for. Men siden verden er så fantastisk, så er det alltid noen som smiler til deg der ute. En vet aldri. Men ordtaket sier at du skal smile til verden, så smiler den tilbake. Det er helt sant. For smiler du og tenker over det, så er du blitt gitt et fantastisk liv. Du har fått en mulighet til å gjøre hva enn du vil i et helt liv. Og bli formet av fantastiske mennesker.
Jeg skjøv Ebenezers onde side bort og smilte for meg selv i lang, lang tid i etterkant. Tenk at et smil fra hvem som helst, kan gi hvem som helst en så utrolig stor glede og opptur i dagen

Julefilmer jeg kommer på i farta:

4 comments :

Marte said...

The Nightmare Before Christmas (L)

Catharina said...

:3

Katrine T.J. said...

Jeg har sett Disney-versjonen :'D!
Den er jul ^^ Masse minner og sånt :3

Catharina said...

:D jaaaa ^^ <33