Wednesday, November 5, 2008

Da jeg var liten

Da jeg var liten hadde jeg alltid et ønske om å bli bonde.
Jeg og min beste venninne skulle kjøpe en tomansbolig i skogen og ta over gården deres. Vi hadde også noen tanker om å bli så gode venner med dem at vi kunne arve gården, ettersom vi tippet på at de ikke hadde noen barn.
Da skulle jeg ha masse katter og hunder, 2 hester, griser og høns. Jeg skulle ha geiter i hagen, og kanskje et esel.

Jeg og andrea så for oss ting som skulle bli ombygd med både huset og gården. Da måtte vi begge ha "handymen" kjærester som kunne hjelpe til.

I fjor var mitt første år på VGS. Jeg valgte linjen Naturbruk. Ja, jeg hadde det fremdeles et håp om å jobbe med dyr. Planen var å bygge et lite bruk hvor jeg kunne tjene penger på barnehagebarn-oppvisninger.

Jeg lærte så mangt i fjor. Jeg har pløyd jorder. Kjørt traktor. Montert traktor. Felt trær og tekniske ting med motorsagene. Jeg har gått turer i skogen, lært meg om allmansloven. Jeg har sett mangt en elg. Jeg har lært funksjonen i modærne fjøs, å normalt holdte fjøs. Jeg har holdt til i stall, hønsehus og grisehus. Her har jeg lært om avgjørelser en må gjøre når griser er døde, øremerking og vaksinering.
I tillegg har jeg lært å sette stiklinger og sortere grønnsaker. Jeg har lært mange måter å så på, og jeg vet godt hvordan man renser et blomstebed. Jeg har også lært å sove i timene til Andreas Bjørnås.

Jeg har også lært at det å kose med dyrene utenifra er ikke det drømmen min kom til å bli hvis den noengang ble utført. Det å måtte se de stakkars dyrene stå i den samme båsen kveld ut og inn. Uansett hvor idyllisk jeg ville ha det kunne det ikke gått. Jeg hadde aldri hatt pengene til en gård som ikke kunne drive seg selv. Høns som dør, griser som blir syke.

I dag bor jeg på en går med hester, jeg har 3 katter og 3 hunder. Jeg har det jeg alltid ønsket meg. Det er delvis mitt siden jeg er en del av det. Jeg vet nå at den dag jeg bor for meg selv skal jeg bare ha hunder og katter. Det er grensen jeg kan ha, for det får jeg råd til.

Nå går jeg medier og kommunikasjon. Jeg er ivrig etter å lære lyd, bilde, film og webdesign. Jeg vil ha dette med meg før jeg tar et halvtårskurs på NISS med sminke, for så å ta noen frisørkurs. Jeg regner med at jeg ender opp som sminkør eller frisør. Kanskje jeg tar en webdesign-jobb innimellom. Og når jeg nermer meg 40 vil jeg også kanskje starte tegnekurs med førskoleelever. Gi vidre noe jeg har.

Nå er det dette jeg vil. Jeg får en kombinasjon. Dyr og en varig jobb.
Hva ville du bli da du var liten?
Vet du hva du vil nå?

0 comments :