Monday, November 17, 2008

AD/HD

Det er så mange som setter AD/HD i et negativt lys. "Nei, oi, sier du det, har han adhd, det er ikke bra". Alle gjør det til en negativ ting. Håper jeg kan hjelpe dere til å se en lysere vei ved AD/HD diagnosen.
Skal legge opp noen eksempler for å prøve å forklare hvilket intrykk jeg har av helheten:

Jeg skravler en del i timen. Løper ut og inn av klasserommet. Stresser en del og glemmer å rekke opp hånda i klasserommet. Dette er slik kjenner meg. Det er sånn jeg er. Det er min personlighet.

Kjæresten min stresser rundt i klasserommet. Skravler med venner og forstyrrer timen. Han avbryter læreren og gjør vel egentlig de samme tingene som jeg gjør galt. Men ulikt min tilstand mener folk det motsatte av det de mener om meg. Dette er ikke ham. Dette peker ikke mot hans personlighet slik disse faktene peker mot min personlighet. Dette er fordi han har ADHD. Folk sier at da, for da er det ADHD'en som er grunnen til uroen hans.

Så blir han sett ned på siden han faktisk har en sykdom som "de påstår" at gjør ham sånn. Mens jeg er helt normal og bare litt skravlete. Jeg er liksom mer godtatt fordi jeg ikke har fått diagnosen ADHD.
ADHD er ikke en negativ ting. Det er jo en del av den du er! Ignorer at du har diagnosen. Også må andre glemme at folk har en diagnose på ADHD. Fordi det blir for dumt om atferden er undskyldt så lenge det ikke er en sykdom som står bak det eller omvendt. Omvendt at det er undskyldt å ha en rampete atferd så fort en har diagnosen.

Statistikken sier faktisk at det er utrolig mange mennesker som har diagnosen ADHD. Flere enn vi tror. De som ikke har det har bare ikke giddi å sjekke seg spesifikt for ADHD.

Med dette vil bare minne om at ADHD ikke trenger å være en negativ ting til hver tid.
Håper ingen tar seg nær av dette, men heller ser litt lysere på ting. Selv for dere som har fått diagnosen. Og spesielt for dere som dømmer via en sykdom.

(forresten så er jeg ikke slik som jeg beskrev personlig, men vet at veldig mange er slik uten noen diagnose for AD/HD!)

5 comments :

Anonymous said...

Det skulle vært flere som så på diagnoser som dette på lik måte som deg. Bra det er -noen- som gjør det, hvert fall. :) Det er mange lignende sykdommer også med andre navn, men jo mer ukjent jo mindre respektabelt ser det ut til å være.

Catharina said...

Uff, ja.. Vel, jeg tenker noenlunde likt ang alle slike typer. Brukte selvfølgelig AD/HD som eksempel for å nå flest folk :)

Håper noen klarer å innse at det ikke er så ille som folk skal ha det til.

Anonymous said...

Tror nok at innlegg som dette hjelper å få flere til å se det fra en bedre side. Er det en fiktiv fortelling eller har kjæresten din ADHD? Det var uansett godt skrevet. :)

Catharina said...

Han har ADHD :) men som jeg nevnte så er det jo bare slik han er, så jeg merker det ikke ^^
pluss at jeg har sikkert adhd selv, siden det er så mange som har det :)

Anonymous said...

Hehe, det skulle vært flere som tenkte som deg. Jeg ser ingenting galt i diagnoser som adhd. Så igjen, fint initiativ å skrive et innlegg om det :)