Friday, October 31, 2008

Halloween

I kveld er det Halloween. Jeg er nå sminket og klar til å stikke ut på en runde "knask eller knep". Har faktisk aldri gjort dette før. Ettersom min families tradisjon så å si har vært imot det. Lagt merke med at denne tradisjonen uansett er mest utbredt i USA. X-tanten min kommer fra USA, for henne var det alltid vanlig å lage all slags kaker av gresskar, også å skjære ut figurer fra dem. Det er en av grunnene til at jeg har smakt gresskarpai.


Jeg har alltid forbundet Halloween med Allehelgensaften. Om det er akkurat det samme, aner jeg ikke. Jeg forbinder den også med "De dødes dag" noe de feirer nede i Mexico, og Høsthakkefesten som feires i America.

Som regel, og alt i alt er det en hyllest til de døde. Alltid facinert meg over denne feiringen, uansett opphav. Noen har det som tradisjon å bare være hjemme og spise god middag. Andre har det med å gå rundt å dele ut mat til fattige. Halloween er kjent for fester, zobier, vampyrer og barn som kler seg ut for å gå å tigge godterier på døra til naboene.

Jeg har alltid vært facinert av denne feiringen. Det døde. Å hylle noe slikt. gi de døde en dag å gjennoppstå.

Ting jeg forbinder med Halloween:



Har du noengang smakt gresskarpai?

Kler du deg ut i kveld?


Feirer din familie Halloween?

1 comments :

trolia said...

Jeg ELSKER Halloween!!
Elsker det mørke, mystiske og skumle.
La ut et kult Halloweentips i bloggen min! Du kan jo sjekke det ut om du vil? :)