Thursday, June 11, 2009

Visdom

-Mennesket er uforutsigbart
Vi tar forgitt det vi har fått helt til det blir tatt fra oss. Vil dette aldri minne oss på å leve hver dag som en begynnelse på slutten? Leve i nuet og ta vare på gledene en får. Ha det i baktanke at dette kanskje er din siste sommer.

Klart tankene kan gjøre deg mer depresiv enn vanlig, men det vil på mange andre måter kunne lære deg å forstå livet. Du vil bruke lengre tid på å lære å kjenne mennesker. Du vil bruke mer tid på å forstå hvem du selv er, og kunne gi et større intrykk til en nær person.
Du vil kanskje kunne uttale deg mer om hva det vil si å være menneske, og eller sette pris på det du har, og huske på å fortelle folk det.
Du skal heller aldri tenke at du er mer enn det du er. Jeg legger det bare opp som tankevekkere, jeg vil på ingen måte påstå at jeg er bedre enn deg. Se deg selv heller i øynene til vennene dine. Da vet du hva du har å gå ut ifra. Og kjenner du ikke deg selv, vil dine nærmeste kanskje være til noen hjelp.
Mennesket blir påvirket til alt dem gjør. Samfunnet, venner og familie. Etter en viss tid, vil vi tro at vi er alt. Du kan alltid fornekte det, men hvorfor trer du deg slik frem blant mennesker da? I en viss ungdomsperiode vil du bli fortalt at "kua også har vært kalv", noe du helt klart tror du forstår alt av. Du kan på disse måter sette deg selv over alle andre, men med det bare synke lavere.

For på noen måte å komme høyere enn det du er, burde du omgås med klokere mennesker enn deg selv. Menneskets sinn og visom vil alltid være. Den kan reflekteres der og da, rettes, forandres på, og utvikles. En læreprosess for hvert enkelt individ som pågår helt til vi dør.
Et menneske jeg kjenner mener han kan alt, og at han alltid har rett. Vedkommende var for stolt til å gi slipp. Der har du et nøkkelord for å hjelpe deg selv. Mist stoltheten, og tell til 10. Og forresten, lærdom kommer ikke alltid fra bøkene. Lev livet og du kan ha sjansen til å bli klok.

"Jeg er ikke klok, men jeg er klok nok til å se at jeg har mye igjen å lære."

4 comments :

jarl said...

Jarl var faktisk tittelen greve tidligere;)

Catharina er faktisk fint deT!:)

FrkMalin said...

sv: takk for kommentar, men er det så vanlig i norge å kjøpe diamantring først da? og kva skal då mannen bruke?
er ikkje heilt inni det der, men det er vell litt opp til kvar enkelt har eg skjønt?! :)

watchmoose said...

Du er jammen obs. Du er den første som kommenterer teksten i headeren!

Det likte jeg, forøvrig skriver du godt. :)))

Kristina said...

Sender ut en felles kommentar til dere som har kommentert de tre siste innlegg. Vil at dere skal vite at jeg gjør mitt beste for å svare dere og at jeg setter kjempe stor pris på dere! Stor klem fra Kristina : )